fredag 16 maj 2014

Sträck på er!




Här står jag alldeles ensam. Var är de andra? Ligger de fortfarande och sover?



Kompisar kom upp nu! Solen skiner och vi ska ju vara festligt tillbehör på fredagsmys, primörer som vi är. Inte kan jag komma alldeles själv. Det skulle bli litet klent.


Bara att konstatera - att vår jord inte passar till sparris.  Men solen skiner det stämmer.


Vid bäcken nära vårt hus blommar kabblekan, som jag tycker är så fin. Som solar.


Och i gräsmattan lyser andra solar.


Förhoppningsvis lyser solen på himlen i helgen också. Som mest ska ägnas åt trädgård på olika sätt.




12 kommentarer:

  1. Sparrisen, det blir middagen idag, då! Är dom nya eller har du haft förut. Där vi bodde tidigare hade jag sparris och dom blev som bäst efter sådär 3 år vill jag minnas, och jösses så många det blev då! Så ge inte upp.
    Kabbelekor lånade jag från oss själva igår, dvs tog och satte lite närmare där vi ser dom, jag tycker också dom är så granna!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Så häftigt med sparis.. det har jag inte vågat mej på..En kille här i Österbotten så odlar sparris o säljer till affärer, mm....o han hade fått mycket, men de ska väl skötas som barn..spännande!!Ge inte opp det kan ju komma mera nästa år. Jag äter inte opp alla muffins själv.. hahah, vi är många som käkar här.Men visst är det gott att ta en till kaffet. Ha en skön helg vännen!

    SvaraRadera
  3. En helg i trägårdens tecken låter härligt! Här blir det loppispremiär och bryta mark för nya odlingar (pioner).

    Trevlig helg
    /anette

    SvaraRadera
  4. Vi har också planerat för en trädgårdshelg. Sparris har jag aldrig försökt mig på, för jag har hört att det ska vara svårt att odla.....men så gott det är!

    SvaraRadera
  5. Sparris har jag glömt att köpa, men vi hsar väl ätit det en 4-5 gånger redan - det är många sdparrisodlare här på ön. Än har vi dock inte varit till min favoritodlare Marianne. Hos henne får jag gå med ut på det jättestora fältet och peka vilka jag vill ha. Stora ocvh tjocka ska dom vara, inga smala ynkliga här inte. Det är bara turisterna som vill ha.....*fniss* Men i morgon ska vi nog ta oss en tur till henne, för man kanske kan premiärdoppa sig. Håller just nu på att fylla poolen!
    Och då måste man ju fira med skumpa och lite extra gott och efter ett glas -eller två - så kanske man vågar bada trots att vattnet garanterat inte fått upp någon värme. Det tar nog några dagar.....
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  6. Kanske vaknar de andra sparrisarna till liv.Fint att kunna äta det som man själv odlat.Ska jobba ute jag med här är så varmt och skönt och hela helgen ska ju bli sån.Kram.

    SvaraRadera
  7. Sparris är mums! Hoppas de tar fart och växer så det knakar. Det är härligt att värmen har kommit äntligen. Jag hoppas också på lite trädgårdspyssel i helgen/ Kram Titti

    SvaraRadera
  8. Åh älskar sparris! Så gott!
    Önskar dig en fin helg med massor av sol och värme...
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  9. Kabbelekor är som glada solar och sparris är fruktansvärt gott! Maskrosor är... :O... egentligen skulle de väl vara rätt så fina om de var ett fåtal och man hade lite kontroll över dem. Men maskrosorna vill bestämma själva och de vill vara många!
    Ha en riktigt somrig, solig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  10. Underbart med sparris. Vet du varför jorden inte passar? Jag ska skörda i kväll - har tittat på dem i några dagar och insett att det är mer än dags.

    Ha en fin helg! Här strålar solen så vackert!
    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  11. Åh. En sparris. Den får du äta med andakt. :-) Håller tummarna för att de andra snart skjuter i höjden.
    Hoppas du får en riktigt skön och solig helg! Må så gott!

    SvaraRadera
  12. Sparris! Mums, som ovanstående talerska säger så ät den med andakt!

    SvaraRadera