måndag 23 april 2012

Porslinsdockor

Jag har i hela mitt liv pysslat mycket. Jag har sytt, vävt, målat, arbetat med lera, batik m.m.

En period gjorde jag porslinsdockor.

Det här är en bra docka att börja med, eftersom hon/han har målade sovögon.




En kort beskrivning om hur man gör porslinsdockor:
Man gjuter huvud, halsbricka, armar och ben i gjutformar. Det finns en uppsjö av formar med olika ansiktsuttryck (glada ledsna förvånade).

Man häller flytande poslinsmassa (finns i flera hudfärger) i en form. Försiktigt så det inte blir ränder eller bubblor.

Låt vänta några minuter.  Därefter hälls porslinsmassan ut, men kvar i formen blir då ett tunt skal som stelnat något och därför blir kvar i formen.

Efter 30 - 100 minuter öppnar man formen, som är tvådelad och tar ut de gjutna delarna. De är nu fuktiga och litet mjuka och därmed lätta att skada.

Man skär med en skalpell bort överflödig porslinsmassa, skär skarvar jämna, samt skär ut två likadana hål för ögon. Samt ett större hål mitt i skallen för att kunna sätta dit ögon, ev tunga o tänder genom. Man skär också runt fingrar och tår så att det överflödiga putsas av.Och man gör hål i halsbrickan för att senare kunna sy den på en kropp.

Delarna får torka och bränns sedan i en speciell ugn i ca 700 grader.

Därefter kan man putsa ytterligare, men delarna är nu tåligare.
Och man målar t ex ögonbryn, mun, naglar osv. Om man målar litet fel, kan man med en fuktig tops ta bort och börja om.

När man är nöjd med målningen, bränns delarna igen i specialugnen.

Nu ska ögon sättas dit, vilket görs genom hålet i huvudet. Det finns många olika slags ögon att välja mellan. Även blundögon.
Man måste se till att dockan tittar lika med båda ögonen. Ögonen fixeras inuti med litet gips. Vill man och har gjort hål för munnen, kan man sätta in tänder och tunga.

Sedan klipper man till ögonfransar, som man klistrar fast.

Sedan syr man en kropp av tyg, som stoppas. 

Huvudet sätts fast i halsbrickan så att dockan kan vrida på huvudet. Sedan syr man på halsbrickan med huvudet påsatt. Samt ben och armar. 

Därefter peruk, vilket också finns i alla möjliga sorter.

Sedan är dockan färdig utom kläderna. Klädseln har cirkulerat i huvudet under hela tillverkningsproceduren förstås. Dockan kläs i de fina kläder man sytt och sedan är hon klar. 


Detta är också en enkel docka, som har målade sovögon. Här klippte jag av mitt eget hår och satte på istället för peruk.


Den här dockan ser litet sorgsen ut och undra på det. Hon fick en transportskada i halsen. Sprickan syns och jag har inte kunnat laga den finare.









Den här...



Och den här är mina egna favoriter.




Men andra som ser dockorna, fastnar mer för denna. Men det är nog inte dockan, utan kläder, som är mer arbetade.



Många blir väldigt bitna och startar direkt med en ny docka. Jag har sett sådana hem med dockbarn i porslin överallt.
Jag har gjort dessa dockor, samt tre till som jag gett bort. Det är ju absolut inga lekdockor. Det var väldigt roligt att göra dem och de är söta att titta på.Nu står de bara på en hylla och samlar damm.



4 kommentarer:

  1. Otroligt fina dockor du har gjort! Min äldsta dotter samlar på dockor och hon har dem i vitrinskåp. Det verkar väldigt tidsödande att själv göra en hel docka.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet att du kan MYCKET! Tänk jag hade nästan glömt bort dessa dockor som du höll på med för några år sedan. Men de är ju så fina! Jag kommer även ihåg när du hade vävstolen i syrummet...Tänk vad du har gjort mycket och fortfarande gör!
    Må gott vännen & vi hörs.
    Vink över talltopparna.

    SvaraRadera
  3. Jättefina dockor! Jag gillar henne med flätan i håret bäst, hon har en härlig uppsyn :)

    SvaraRadera
  4. Jätte fina dockor! :) Ser att det är ett gammalt inlägg och att du inte gör porslinsdockor längre men fråga går ju alltid. Skulle man kunna göra en beställning av större project? Hör görna av dig om du är intresserad på jonna.holmstrom@live.se

    SvaraRadera