torsdag 10 maj 2012

Gammalt och nytt

Oj vad mycket man har i sina gömmor!

GAMMALT

Det här syskrinet fick jag av min mormor, som var sk hemsömmerska
Rakdon. En strigel, som man vässade rakkniven med  samt en vevapparat som man vässade rakbladen i. Och det fina rakhaklappen med fina broderier.


Då vi köpte sommarstuga, fann vi en del på vinden.

Till exempel den här katalogen, som kom ut 1942. Katalogen har nästan 500 sidor.  Den kom ut 2 ggr per år. Firman startade 1917.
På försättsbladet kan man läsa: "Trots varuknappheten stå vi väl rustade inför den stundande vår- och sommarsäsongen..." 
Under kriget!


Katalogen innehåller allt man kan/kunde tänka sig. T ex 50 sidor tyger, kläder, paraplyer, baddräkter, badmössor, dukar, sysaker, väskor o portmonnäer, bestick, rakgrejer, smycken, leksaker, hygienartiklar med parfymer, campinggrejer, cykeltillbehör osv osv.
Ur katalogen beställde nog butiker. Man kunde köpa t ex "piffiga overalls för gossar och flickor""populära gen-gasskjortor", "corseletter", "käcka ynglingahängslen" osv.

Inte var det dyrt heller: Soppslevar i alminium 6.75:-/st, soppslevar i nysilver 7.40:-/st, soppslevar i silver 6:-/st (???). Babybyxor av gummi 8:-/dussin,"Badmössa i bästa gummikvalitet från Tretorn 27:75/dussin", gossblusar 3-5 år 43:60/dussin, flickförkläde 3-5 år 15:50:-/dussin "piffiga broderade flickklänningar OBS poängfria 4.25:-/st osv.

Vi hittade även en bunt tidningar från 1942 med intressant läsning.

Vi har dekorerat ett bord med urklipp. Det står förstås om kriget, om Haga-prinsessorna, Gunder Hägg, kaffesurrogat, ägg-surrogat (SMP via och SMP gula), tvättmedels- , konserveringsapparat-annonser och mycket mera.
En annons för Champis. Vilken lycka då man fick dela (minutiöst rättvist) en sådan med sin syster.



HALVNYTT

Singer symaskiner har 160-årsjubileum och har gett ut en digital maskin i retro-stil.
Huskvarna fyller 140 år och har gett ut två jubileumsmaskiner, men inte i retrostil.

Gissa om jag skulle vilja ha den svarta häftiga maskinen??
Fast jag har ju redan en symaskin.


NYTT

Har inte sytt på ett tag, men igår var det heldagsregn.


Gulligt tyg från Liandlo.

Och litet kalsonger av restbitar till en liten herre.



3 kommentarer:

  1. Jag sitter här och blir nostalgisk. Jag har fått min mors syskrin som påminner om ditt, och jag samlar på gamla symaskiner. Den digitala svarta skulle jag med vilja ha...men var ska jag ha den? Jag älskar gamla saker. Så härliga tyger du har sytt de söta kläderna i. Kram

    SvaraRadera
  2. Kul med alla gamla klipp......hos min morfar kunde man finna sådant när man var barn och så syr du så fint som vanligt :)

    SvaraRadera
  3. Tjingeling kompis, en varm hälsning från oss! B är ute & springer och jag sitter i svalkan vid datorn...Varm, varm även idag. Solen skiner från en klarblå himmel och allt är så grönt och vackert. Många, många vackra blommor!
    Må väl och kram från mig.

    SvaraRadera