onsdag 13 november 2013

Tillskott i symaskinsfamiljen



Igår blev det av att jag köpte en Cover Pro.






Jag har tänkt på det länge. Då jag köpte min overlock, hade jag trott att den skulle kunna kantsy också. Men så var det inte.


Nu får overlocken och den vanliga symaskinen maka litet på sig plus att maken gör en längre skiva så de alla får plats.
Vad är det som Cover Pro:n kan som inte de andra kan? Jo, sy kantband och fålla upp litet snyggare.


Idag har jag sytt en tröja och kantat med kantband på nya maskinen. Jag borde kanske använt svart tråd, men då skulle man inte se sömmen. Jag tycker det är litet snyggt också.


Jag inser att det är nu och några år framåt jag kan sy till barnbarnen. Sedan vill de inte ha hemsytt. Därför syr jag nästan hysteriskt nu.



5 kommentarer:

  1. Kul med en ny maskin. Jag känner precis som du...det gäller att sy för glatta livet så länge de är små.

    SvaraRadera
  2. Precis en sån som jag va o frågade pris på i vårast.. Skulle gärna ha en just till kanter. för det blir inte snyggt el man ska väl inte säga snyggt,,utan det blir inte som man vill att det ska bli.. För min overlock syr ju inte heller dendär sömmen. Nu bakar jag, igen... vi har ju mjölk i "massor" haha.. har använt opp 3 liter nu.Solen lyser här idag.. Jag vet ju inte hur gamla barnbarn du har..men vår äldsta är 12 år..o hon gillar skarp såna där t-skjortor som "hänger o slänger"..o just till såna skulle en fin söm va bra!Jaja det är mycket man skulle vilja ha.. nått annat jag vill ha är en motrosåg som går med el..då faskiken skulle jag såga ved så det ryker om det..o alla buskar som jag vill ha bort..då skulle det bli gjort med andra ord..kramar från Finland..

    SvaraRadera
  3. För många många år sen så köpte jag en ny - då ganska avancerad symaskin. Man MÅSTE ju ha en sån även om man inte gillar att sy. Ibland händer det ju att man måste lägga upp nått eller att man måste sy en gardin eller så......
    Efter ungefär 10 år då jag kanske använde den HÖGST en gång per år, så skulle jag ta fram den ur garderoben - då fanns den inte där!? Vad hade hänt? Det visade sig att min gubbe gett den till min svärmor för hennes urgamla hade tagit slut. Och det utan att fråga mig!
    Först blev jag lite sur, men det var OK för svärmor fick sy det vi behövde ha sytt. Ganska bra faktiskt!
    Så flyttade vi hit till Gotland och jag började bli lite orolig. Med nytt hem och massor av rum så behövde jag en maskin. Men...jag hann aldrig köpa någon ny för min svärmor (som var den sista i föräldraparen) avled och jag ärvde tillbaka symaskinen. Inte använder jag den ofta precis, men det blir nog en och annan gång under ett år. Så den kom till nytta hos mig igen!

    SvaraRadera
  4. Så roligt! Gratulerar till nya maskinen. Jag har en som syr framåt och bakåt, zickzackar och så gör den nog några andra saker också men jag har aldrig riktigt tagit reda på det. Borde kanske göra det. Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Grattis till nya maskinen!
    Jag har faktiskt en symaskin... men den går nog aldrig att få liv i igen. Köpte den när barnen var små (den yngste är 35 nu...) och jag försökte vara duktig... vilket "sket sig" direkt... haha... har inte lyckats trä den så den är nog aldrig använd - inte av mig i alla fall :)

    SvaraRadera