måndag 19 januari 2015

Hur ska vi ha det?


Igår hade jag vårkänslor- nästan iallafall. Trädgårdslandet var fullt av ogräs och det satt så löst, så jag svidade om i trädgårdskläderna och började rensa ogräs. Halva landet hann jag med.
Jag grävde upp en del persiljeplantor (som hararna beskurit) samt en det vinterportlak (en bra salladsväxt) och planterade dem i växthuset istället.
Och en del frösådda digitalis blev omplanterade. 

I garaget står pelargonerna i full blom. Man tänkte att snart är det vår.

Idag yr snön i luften!!!! Det är inte roligt. Jag har tröstat mig med att göra en fröbeställning till.

Undrar hur morgondagen ser ut.

Julrosorna får nog kämpa ett tag till innan de kan slå ut.




10 kommentarer:

  1. Så tidigt på året har jag aldrig börjat i trädgården, men visst längtar jag ut. Vi har också snö idag, så jag gallrar bland tyg och garn inomhus i stället. Det är också kul.

    SvaraRadera
  2. Oj vad jag blir avundsjuk.Vår trädgård ligger under snön så därför får jag enbart drömma mig fram till den härliga tiden när jag får ta på mig trädgårdskläder och plocka fram mina redskap.Men det heter ju den som väntar på något gott osv. /Margareta

    SvaraRadera
  3. Blev allt lite avis när jag läste att du börjat med trädgårdsarbetet redan. Vår trädgård är djupfrusen just nu så jag roar mig med att beställa fröer istället. Men jag såg att en av mina julrosor blommar där ute i snön, man får glädja sig åt det lilla så här års./ Titti

    SvaraRadera
  4. Bra tröst i snövädret att beställa fler fröer! I år ska jag nog inte fröså något... passar dåligt med en massa omvårdnadskrävande småplantor lagom till husbilssäsongen startar. Har gjort det misstaget tidigare år, men inser nu att jag måste välja...
    Inga andra vårkänslor än att ljuset har återkommit och dagarna har blivit längre... och det är ju inte illa :)

    SvaraRadera
  5. Här är det fortfarande plusgrader, men det varnades för snöblask fram till natten. Usch! Det man kan trösta sig med är att nu när över halva jan har gått så kan det ju absolut inte bli en låååång vinter. Jätteskönt!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Låter härligt att påta i landet "mitt i vintern". Ha det gott! Kram/ Annelie

    SvaraRadera
  7. Så härligt det låter! Jag tyckte att jag hörde en koltrast i morse - inte med sin fästmannadrill, men ändå.

    Fast det var bra läskigt att köra in till jobbet i morse. I synnerhet när spolarvätskan tog slut. Slaskigt på vägen och på rutorna. Usch och fy. Åkte hem medan det var ljust och jobbade sista timmarna hemifrån. Nu är ny spolarvätska ihälld och jag hoppas att kvällens körning till pysseljuntan är trivsammare.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  8. vaaa här är det full vinter med snö och -7...Ines o jag har varit på en långpromenad, fick va in från korna då vi har avbytare..men imorn måste jag gå o så får gubben ledigt. Äldsta dottern åkte till Thailand idag så nu skall Ines va här i 15 dagar. ja jag skall kolla på bibban om boken..det är mest för att få inspiration...nä nu skall jag sticka en stund. kramar

    SvaraRadera
  9. Här kom det lite snöblandat regn idag och jag hoppas och hoppas på snö!
    Som du säger vi får väl se om det är vår eller vinter imorgon.
    Rabarbeknopparna har tittat upp här och det känns lite väl tidigt.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Samma här! I går grönt, i dag snöyra...ja det är ju VINTER än så det är väl bara att stå ut vare sig man vill eller inte!
    Fina bilder...
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera