söndag 13 december 2015

Svart eller nästan svart



Då trenden med svarta blommor dök upp för några år sedan, tyckte jag det var häftigt med svarta blommor. Och häftigheten håller i sig.
Men man har ju upptäckt, att det är inte helt svart utan mer mörkt brunlila.

 En akleja som är väldigt mörk, men inte helt svart.
 En slags "prins Gustavs öga" fast i mörkt.
 En petunia, som är det mest sammetssvarta jag haft.
 En liten viol, som också är väldigt nära svart i kanterna.
 En klätt, som visserligen är mörk men inte svart, som den skulle vara.
 En vild växt - en skogsnoppa. För att inte det ska bli några missuppfattningar tror jag den heter Skogs-noppa.
En stockros, som inte heller den är helt svart. Men snygg ändå.













En slags klint, fotograferad på Rosendals trädgård.










Det var mina svarta bidrag. Gå in hos Maribel och se vad andra hittat.


Jag måste ju ha någon luciaanknytning till dagen. Kommer att tänka på en filmtitel då man lägger ihop det ena med det andra.


19 kommentarer:

  1. Aklejan är väldigt mörk och fin, den egen sådda stockrosen hoppas jag få se blomma i sommar, skall vara svart. Prins Gustafs öga, är väldigt söt.
    Ha en fin Luciadag!
    Marika

    SvaraRadera
  2. Så mycket svarta blommor du har. Jag har haft en svart pensé en gång, men den är borta nu. Filmen Svart Lucia har jag inte sett.

    SvaraRadera
  3. Lucia så svenskt och vackert! Längtar efter ett riktigt Luciafirande.
    Vackra "svarta" blommor!

    SvaraRadera
  4. Du har ju en hel del med dagens färg den svarta Aklejan var läcker likaså den svarta Petunian, själv har jag inga växter i svart så det måste nog bli en ändring i det inser jag nu.Önskar Dig en trevlig tredje advent och Lucia./Margareta

    SvaraRadera
  5. Jo men visst är det så den egentliga färgen är ju inte svart Men vad gör det för de är så vackra ändå.Har man tur kan de ju ge en dubbel glädje då också. En så söt Lucia du har
    Önskar dig en fin Lucia dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Hei!
    Så mange flotte nesten svarte blomster du har. Sådde svart stokkrose i våres, håper den blomstrer til sommeren.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  7. Jag planterade en svart pensé på landet ett år men den var tydligen smaskigt god. Ena dagen planterad, andra dagen uppäten.

    Men du har dina svarta kvar - petunian är ju riktigt svart och aklejan väldigt vacker.

    SvaraRadera
  8. Du har mycket blomster som drar åt det svarta hållet. Det är fascinerande med dessa mörka blommor.
    God lucia, eller vad säger man? ;) Ha det gott! ♥

    SvaraRadera
  9. Vilken dramatik det blir med svarta blommor, du har funnit så många snyggingar! Fast jag tycker nog allra bäst om den som inte var din, den spindellika klinten.

    SvaraRadera
  10. Jag såg inte TV4:s luciaprogram, så det kan jag inte uttala mig om. Jag såg det som gått på SVT1 och det tyckte jag var väldigt fint.

    SvaraRadera
  11. Instämmer - de är sällan riktigt svarta. Jag hade den svarta stockrosen och var jättenöjd - tills jag såg fläckarna på fasaden. De var inte lätta att få bort. Tur att solen blekte bort dem med tiden. Hos mig är det också den sammetssvarta petunian som känts svartast.

    Ha en fin dag!
    Linda

    SvaraRadera
  12. Vackert med den riktigt mörka färgen. Kan vara fin kontrast ihop med andra färger.

    SvaraRadera
  13. Svarta tulpaner var en trädgårdshit nån gång på 60-talet - det vill jag minnas att åtminstone min mamma tyckte!

    SvaraRadera
  14. Like your blog because purple is my favorite color to wear (clothes)! Beautiful flowers - the first looks like a Columbine?

    SvaraRadera
  15. Många vackra, mörka skönheter hos dig! Lucian är jättesöt!

    SvaraRadera
  16. Jag gillar svart blommor...speciellt svarta petunior! Nu fick jag lite mer tips av dig - tack! Här ska odlas i år :)
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera
  17. Oh, ja svarta blommor är snyggt, egentligen alla de mörkröda bladväxter också som ser ut som svarta, I like!

    SvaraRadera
  18. Fina exemplar! Svart stockros hade jag en gång i tiden och i min förra trädgård. Svart petunia hade jag förr förra året.
    Aklejan var jätte söt! Ska kolla efter frön i Impecta som damp ner i brevlådan förra veckan:)Eller är du intresserad av att byta frön?
    Trevlig fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  19. Vilken i imponerande samling, tre av blommorna har jag aldrig sett eller ens hört talas om.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera