söndag 21 april 2013

Madeiravin på gång?



Då vi var på Madeira, växte det små små vindruvsplantor på en ödetomt. En fick följa med hem.



Trots att den bara är ca 5 cm hög, börjar den snart blomma! Vet inte vad jag ska göra av all frukt. Kanske blir det ett kvalitetsvin eller så äter vi druvorna som de är. Något att se fram emot.


Min väninna i Skåne har skickat bild på Gulsippa. Den ser man mest i södra Sverige. Gulsippan har likadan blad som vitsippan.


Många kallar Svalört för gulsippor, men det är en annan blomma. Och deras blad är helt annorlunda. Svalört är vanligare.



Litet blått också. Pärlhyacinterna har börjat.




3 kommentarer:

  1. Jaså du har varit på Madeira också och snubblat? Så fort jag blir bättre måste jag ut i skogen och fota vitsippor. Det är VÅR med stora bokstäver det. Ha det bra

    SvaraRadera
  2. oj skitt den som skulle ha fått åka till Madeira!,,Här är det mest vatten överallt,,,(låter som om det inte skulle va det i Madeira)Javisst kan man virka trasor.. mycket bättre än en Wetextrasa...o mera hygenisk om man virkar av bambugarn.Jättefina blommor.. ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Tänk vad man kan hitta!
    Gulsippor finns faktiskt på ett ställe i Norrköping - rymlingar från en trädgård, men de ser ut att trivas minst lika bra utanför staketet. Här hemma har jag massor med svalört men de har inte börjat blomma än...
    Ha det gott!

    SvaraRadera