tisdag 23 juni 2015

Snigelrace


Det regnar, och regnar. I dagens tidning stod att juli kommer att bli likadan.
En fördel, man slipper vattna. 
Och någon gläder väl allt regn.
Oj vad mycket sniglar det är i farten(!!!).

Trädsnigel?

Mest av svart skogssnigel vid sommarstugan, som tur är. 24 stycken på bara 5 meter.. 

Pantersnigel är nog vanligast i stan. Mer äckligt än farligt.
Den här är ju farlig, men har inte hittat hem till oss - än.

De här finns dock i massor. De använder vår stenmur som klätterplank. De klättrar  i massor och i skiftande kulörer. Jag tror de här kan heta fläckig lungsnäcka.

Och i litet olika former. Tror den heter posthornssnäcka.
Den här hannen vill på inget vis bli av med sin hona, så han verkar ha bitit tag i hennes svans.Har sniglar tänder??

Och vad är det de har så bråttom till?

Ja, inte vet jag, men de är ovanligt många iallafall. Säkert beroende på vädret.



Det blev litet enahanda och slemmigt. Avslutar med något vackrare.

9 kommentarer:

  1. Ett väldigt läskigt inlägg. Inte ens sista bilden på en vacker blomma hjälpte upp det, tycker jag. Inlägget hade passat perfekt i min kategori Läskiga djur. Jag tror jag länkar till dig när jag ska skriva om sniglar.

    SvaraRadera
  2. Huvaligen vad mycket "kompisar" du har omkring dig☺De är verkligen slemmiga och äckliga. Häromdagen var jag i Båstad och jobbade och där fullkomligt invaderade dom en rrädgård. Som utomjordingar kröp de mot mig över gräsmattan. Hundratals. Usch, usch!
    Milla

    SvaraRadera
  3. Ja, sniglar, ja! En fin kavalkad visar du upp! Vi har nog dom flesta här också, och idag ska jag iväg och hämta 2,5 kg Snigelfritt eller Snigeleffekt, minns inte vilket, som kommit med posten. Vi har inte så många, men dom vi har äter upp fort! Jag minns den första snigeln jag hade ihjäl (en sån där spansk mördarhistoria), jag tyckte det var verkligt vidrigt, men sen blev jag som en seriemördare.....jag nästan njuter när jag har ihjäl dom. Huuh, så hemsk jag är.
    Nävan är betydligt rarare!
    Agneta kram

    ps jag läste också om vädret om juli, från SMHI, verkar inte lovande........

    SvaraRadera
  4. Lite läskigt var det allt. Trädsnigel har jag inte hört talas om förut, måste googla på den. Fin avslutning i alla fall/ Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Inte kul med Sniglar jag kan säga att vi har inga sådana ännu men jag vet att de är på väg upp till oss i Norra delen av Sverige.Fint med ett vackert avslut med Nävan i alla fall.Ha det bra/Margareta

    SvaraRadera
  6. Att det finns så många olika sorters sniglar har jag inte tänkt på! En del av dem är, om inte vackra, så i alla fall fascinerande. Men ingen av dem är roliga när det blir för många av dem! Tyvärr har vi den bruna och det här vädret gör att de trivs väldigt bra! Har en bekant som har vinbärssnäckor i tusental och det är väldigt äckligt att röra sig i den trädgården. Man kan inte ta ett steg utan att det krasar!

    Tur att du avslutade med en vacker blombild så jag slipper att få mardrömmar! :)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. ja fy va äckligt, jag har bara sett en några snäcksniglar o så en några helt vanliga slemmiga varelser...Nävan har jag också o nu har den slagit ut.. Här spöregnar det nu. jag blir så trött på detta evigt regnande..o vi skulle ju behöva ta in AIV, nu har det redan gått i "klobb" som gubben säger, o då är det inte så värst bra.. alltså den har börjat blomma(gräset), Det är bättre då det är ungt, men vad gör man då det är öppna spjäll där oppe för jämnan.kram

    SvaraRadera
  8. Men oj, vilken samling av sniglar och så fina bilder. Mördarsnigeln hittade till oss för många år sedan. Den jagar jag om kvällarna i 100-tal. Dom älskar vår nuvarande sommar. Såg också dom alarmerande uppgifterna om att juli skulle fortsätta som juni. Men det vill jag inte tro på. Visst är det bra med regn men det kan komma på nätterna och sedan kan solen ta över på dagarna.

    Hoppas du får en fortsatt fin vecka, trots regn och slemmiga sniglar

    SvaraRadera
  9. Det var många olika sniglar. Trädsnigel har jag aldrig hört om,men de andra finns här. Köpte 40 cm hög orkidé för 300 kr till lunden, nästa dag var den helt uppäten trots att jag plockar och använder magnesiumsulfat. Hittade ett tjugotal sniglar precis under plantan som grävt ner sig i flera lager. Helt galet äckligt. Den plantan var minsann mer snigelmagnet än en skål öl.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera