torsdag 21 februari 2013

Mera skidor



Jag har aldrig åkt ett skidlopp. Och kommer aldrig att göra det.
Men jag känner de som gör det och verkligen gillar det.


Marcialonga: "Italiens Vasalopp", är 7 mil långt mellan Moena och Cavalese. Det går i vacker terräng och ibland på de smala gatorna mellan husen.
Loppet startade för 40 år sedan. I år startade 7500, däribland en hel del svenskar.
Ett roligt lopp, tycker de som gjort det.







König Ludwig Lauf: Loppet är 5 mil  långt och går i fin terräng och bland annat förbi ett slott. Loppet startade år 1968 och i år startade 2500 varav en del svenskar.
Varför det heter Kung Ludwigs lopp? Kungen Kung Ludwig II av Bayern (1845 - 1886) ansågs som skvatt galen och avsattes 40 år gammal (blev bara 41 år). Men det är nog inte anknytningen till skidåkning.
Jag antar att det beror på att loppet går förbi ett av de slott han lät bygga.

Slottet Linderhof.



Han lät även bygga två andra slott, ........

Slottet Neuschwanstein - ett riktigt Disneyslott. Samt slottet Herrenchiemsee.





I år var inte loppet optimalt. Det var snöbrist med förkortning av loppet och dåliga spår.





Rallarloppet: Ett 42 km långt lopp, som går på en nedlagd banvall, därav namnet. Det går i Bottnaryd, en bit utanför Jönköping. Det startade ca 800 deltagare i år.
Loppet startade år 1968.



Det finns många andra skidlopp, men det är dessa jag har kännedom om, från säker källa.




Vasaloppet har inte gått i år än. Alltid första söndagen i mars. 
Det startade 1922 (men inställt -32, -34 och -90). 
 Öppet Spår går innan. Dessutom finns det numera  varianter som Kortvasa och Tjejvasa till exempel.
Vasaloppet och Öppet Spår är 9 mil långt och världens längsta skidlopp. 15.800 är anmälda i år + de övriga loppen (sammanlagt ca 64.00) Det anses vara ett roligt lopp (eller nära döden-upplevelse). 




2 kommentarer:

  1. Samma här - har inte och ska inte... aldrig någonsin starta i något skidlopp... Du har bra koll tycker jag - mest intressant är Vasaloppet, för för mig så är det ett riktigt vårtecken :)

    SvaraRadera
  2. Intressanta att läsa om de olika loppen. Det enda jag kände till sen tidigare var Vasaloppet. Ha en skön helg.

    SvaraRadera