söndag 28 juli 2013

Från när och fjärran






 Jag har talat om det förut, så någon hemlighet är det inte. Jag har litet mani, när det gäller att ta frön när vi är ute och reser. Någon gång hänger det med en stickling också, men mest är det frön.

Idag blommar en av de växter jag lyckats få med mig.


Blomman liknar Streptocarpus, men bladen är inte alls sådana. Jag tog frön i Thailand i dikesrenen, där det växte fullt av dem, så det var alldeles blått. Blomman ser rätt stor ut på bild, men var i streptocarpusstorlek i verkligheten.




Även den här växten kommer från Thailand. Jag köpte en "frukt" (den till höger) på en marknad. Den skulle man göra te på. I frukten fanns frön, som blev blomman till vänster och sedemera fler frukter. Jag vet nu att det är en hibiscus och den heter tydligen Rosellhibiscus på svenska.



Kapok-trädet har nu växt och når mig till näsan. Jag hade hoppats få se blommor i år, men det verkar inte så. Växten har fått en större kruka sedan bilden togs. Fröna tog jag på Madeira.

Även bananplantan kommer från ett frö från Madeira. Den har dock inte fått optimal skötsel så tyvärr har den varken vuxit nämnvärt eller gett några bananer. Det sista hade jag väl inte väntat heller.

Flera vindruvsplantor, hittade på en skräptomt på Madeira, har växt. Den här satt dock igång att blomma och sätta frukt direkt. Tog en vindruva häromdagen - ettersur.

Från en dikesren på Madeira kommer denna pelargon, som jag iår har flera exemplar av. Enkel, men jättefin tycker jag.

Från en mur i Grekland. Hjärtreva heter den.
Fläckmalva heter den här pga att bladen är fläckiga får man förmoda. Den kom med hem från Skottland och är nu i min höjd.

Från en dikesren i Skottland. Jag satte ett par i växthuset och ett par i en rabatt. Bara en i växthuset har klarat vintern. Och nu blommar den. Så den får stå kvar i växthuset.
På en skräptomt på Samos växte  den här, fast då såg jag bara de speciella frökapslarna. Spikklubba heter växten och frökapslarna är alldeles taggiga. Doften från blomman är bedövande. Dessutom har den egenskaper, som jag inte testat.

Den här växten doftar väldigt mycket (någon form av kryddört?). Den växte på en mur vid Gardasjön.

Detta är ett urval av växter som följt med mig hem från resor. De flesta har jag nog visat förut och jag har nog några till, men det får räcka med de här.




2 kommentarer:

  1. Vilken enorm blomprakt! Jag vet ingen som kan få blommor att trivas som du. Har aldrig heller hört talas om någon som plockat så mycket frön med sig hem från resor och fått ett sånt här resultat. Du är fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Håller med Gunnel... du är otrolig! Det är nog bara du som lyckas med alla dessa egenodlade, egenimporterade, egensådda blommor :) Fina bilder... den där fläckmalvan är fin... häftig frukt på hibiskusen... och pelargonen... åh... den är helt i min smak!

    SvaraRadera