måndag 1 juli 2013

Porslinsminnen



Detta porslinet åt jag på då jag var liten.

Konstigt nog är det jag och min jämnåriga kusin Olle, som är avbildade på tallrikarna. Det var jag helt tvärsäker på. Nu har jag läst i botten att servisen hette LEK (Rörstrands), men det visste jag inte då.Till besticken hörde det säkert en sked också, men den har jag inte kvar.

Jag minns mycket tydligt måltider hos min mormor. Hon tog den stora brödkakan och höll den mot bröst/mage (ja, det gick liksom iett) och skar med en kniv mot sig. Jag såg aldrig att hon skar vid ett skärbräde. På brödet fick man ibland stekflott. Det låter nyttigt och gott!


Senare har jag helt andra porslinsminnen. Då jag sommarjobbade i en porslinsaffär. Den var stor och välsorterad och i flera plan. Ägarparet minns jag mycket tydligt. Frun var snäll, tyst och kuvad (tror jag).
Han var bullrig och skällde på allt och alla. Men ett visst mått av humor hade han. Han kom alltid farande vid minsta klirr. Då skrek han: "Detta är Dagmar och K-E Svenssons porslinsaffär och inte Dalby Stenkross." Men mer än så blev det inte.
Jag lärde mig mycket där och fick ett visst intresse för porslin.

En gång skulle vi bära ner en stor kartong med lampglas från vinden. Och vi lyckades tappa den i trappan, så den rutschade nerför trappan. Gissa vem som kom springande "detta är Dagmar o K-E Svenssons....." Och jag undrar om det inte påminde mer om Dalby Stenkross den gången.

Mot kunderna hade han inte mottot "kunden vet bäst". Nej, han argumenterade väldeliga och hans "kom inte och prata med mig om det, för jag föddes 1904 på en porslinstallrik". Han måste alltså ha varit ganska gammal då.

Koppar från då Mors dag firades första gången i Sverige.
Min dockservis från när jag var liten. Alla delarna hela. Ingen märkning på någon del.



4 kommentarer:

  1. Vilket toppeninlägg! Jag minns min farmor exakt så som du berättar om din mormor. Tror faktiskt inte att jag såg nån skärbräda hos farmor. Så fin din dockservis är. Du har varit mer rädd om din än jag varit om min. Den är lagad lite här och där.

    SvaraRadera
  2. ÅHHH så härligt!!! Va fint porslin!! roligt då man har minnen o kan skratta åt det sen..Jag blir trött på blogger nu.. jag kan inte skriva i lägga in nån bild.. har försökt 3 ggr nu o det bara står obligatoriskt fält får inte vara tomt, Ignorera varning!!Vadå tomt?? Jag ha ju skrivit o ha lagt opp bilder.. men sen går det inte...jag får väl vänta o se vad som händer.kramar

    SvaraRadera
  3. Vilket fint porslin och vilka fina minnen! Tror du har berättat om porslinsaffären förut... så trevligt med såna här små berättelser :)
    Tack för alla dina snälla kommentarer hos mig!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Mitt första jobb var just där. Känner igen vad du skrev. Jag jobbade där i 12 dagar 1975. Klarade inte mer😀

    SvaraRadera