torsdag 8 augusti 2013

Blommor+bin=frukt och bär



Nu är den tiden inne när man kan plocka bär. Jag gillar inte det, men bären i trädgården plockar jag förstås. Men att ge mig ut i skogen och slåss med blinningar för några blåbär, har jag inte gjort på flera år.

Annars är det behagligt väder att plocka i. En sommar som den här, var det länge sedan man upplevde.

Inte har det blivit så många persikor (beroende på att väggen skulle målas och då fick trädet sina törnar), men SÅ saftiga och goda.

Här är ett klarbär, som jag fotograferade innan vi åkte till Åre. När vi kom hem, fanns inte ens ett enda kvar.

Jag har litet trädgårdshallon, men dessa är från det vilda.

Trädgårdsblåbär, som inte är riktigt mogna. Lättplockade och inte så många.

Bilden är tagen för ett tag sedan. Björnbären är delvis mogna nu. Stora, svarta och taggfria.

Utan de här, skulle det inte bli några bär och frukter. Just den här blir det ju ingen ätlig frukt på. Men vacker är den.

Inte heller den här, blir det något ätligt av.

Samma här.

Likadant här.

Men det är mycket fint att glädja sig åt, så här års.






2 kommentarer:

  1. Fina bilder på både blommor och "flygfän"... och persikan... mmm... den ser verkligen god ut! Hade ju ett persikoträd och vilken skillnad det är i smak på egenodlade och köpta. Varma, saftiga och riktigt solmogna... inte mycket som slår det!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Blåbär är det ont om här hos mig, så jag får snällt köpa i affären. Persikan ser jättegod ut.

    SvaraRadera