torsdag 23 februari 2012

Sälsafari i Bohuslän 2009

Kaprifol är Bohusläns landskapsblomma. Den växer på kala klipphällar.

Våra bekanta fick av sina barn en sälsafari för fyra. Eftersom det var för fyra, blev vi medbjudna. Vilken tur vi hade!

I sådan här gummibåtar åkte vi. Båtföraren blev nog litet konfunderad då vi fyra kom - inte alls i hans generation.
Först fick man kränga på sig en "överlevnadsdräkt". Så långt gick det bra.
Sedan gällde att hålla fast sig med båda händerna. Det gick fort och var ordentligt stötigt. Dessutom blåste det mycket.


Båtföraren tittade ofta och frågade flera gånger om det gick bra under färden. Det gick hur bra som helst! Vi höll i oss och hade jätteroligt.


Sälarna var svåra att se, eftersom det blåste så att vi inte kunde gå närmre skären där de låg eller simmade omkring.
Men båtfärden i sig gav behållning.










Vi var även på Karlstens fästning, Marstrand (av någon anledning ville den inte vara med på bild). Började byggas på 1600-talet, men påbyggdes senare. Mest kände fången var Lasse-Maja ( 1785-1845)
Vinga fyr.

Grand Hotell Marstrand. Byggdes som sommarbostad åt Oskar II 1892. 



4 kommentarer:

  1. Vilket äventyr du har varit ute på! Jag är lite feg när det gäller båtar. Kan sträcka mig till att ta färjan till Danmark. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har också varit på sälsafari på Marstrand.....det finns ett bildspel från det på min blogg :)

    SvaraRadera
  3. lovely blog and fotos, greeting from Belgium

    SvaraRadera
  4. Det var nog inte så lätt att hitta....
    Finns på bloggen " Mina Speglar" titta i sidomenyn till höger under rubriken Sidor. Där finns en länk där det står Mitt Sverige. Klicka där. Scrolla sedan längst ner på den sidan så finns det ett bildspel som heter "Marstrand 2010". Klicka på pilen så startar bildspelet....
    Jag tror det är samma ställe som ni var på :)

    SvaraRadera