måndag 6 februari 2012

Vårt dagliga bröd

Fick i helgen en brödkorg att jäsa bröd i. Den är gjord i rattan, som är en enormt taggig lian i Asien. 
Rattan och bambu använder man på samma sätt, t ex till möbler. Bambu är ihåligt och rattan är massivt. Trots detta är brödkorgen superlätt.




Degen jäses först i bunke och sedan i brödkorgen. Som mjölas ordentligt.


När degen jäst upp, stjälper man upp degen på bakplåtspapper. Och in i ugnen.

Ej mjölat formen riktigt jämnt, men brödet blev iallafall fint och luftigt. Äpplena symboliserar att det är rivet äpple i degen.






När jag 1972 råkade ut för en trafikolycka började jag baka bröd, för att träna en skadad arm.
Inget ont som inte har något gott med sig. Från 1972 har jag bakat allt matbröd.


I början skulle det bli extra nyttigt (det fanns inte lika stor variation på bröd i affärerna). Jag bakade med det grövsta mjölet, frön, gryn, flingor och örter. Riktigt nyttigt skulle det bli. Ibland blev det dock så nyttigt att det inte var ätbart.


Allt efter som åren har gått, har jag reglerat nyttigheterna, så numera är allt bröd ätbart och brukar bli riktigt bra.
Matbröd på enbart vetemjöl bakar jag dock aldrig, än idag.

Ett nybakt bröd och soppa - oj vad gott det är!


2 kommentarer:

  1. Ser fram emot att titta på hur brödet ser ut efter att ha jäst i korgen. Kram

    SvaraRadera
  2. Vårt dagliga bröd giv oss idag....Mums, jag vet att du är en mästare på att baka!
    Under ca 20 år har jag haft den stora äran att smaka av det goda brödet. Så jag VET att du är en MÄSTARE!!!
    Kram kram och vink från mig.

    SvaraRadera