lördag 18 maj 2013

Julrosor i maj....



Man kan undra varför det heter julrosor, för ofta blommar de långt senare än jul. Hos mig blommar de just nu.
De stackarna har i och för sig fått massor av snö på sig. Den ena gången efter den andra.

Den här julrosen har jag väntat på i 7 år, då jag sådde den. Trodde nog att den skulle bli litet vackrare egentligen. Men visst är jag tacksam över att den äntligen blommar. Den är ganska hög och har massor av blommor, men jag vet inte alls vad den heter.

Denna har jag haft i flera år och den har blommat varje år, men aldrig så sent som . Den tycker jag är vackrare.

Nu blommar plommon- och persikoträdet. Och ananasjordgubbarna, som jag köpte på Älvsjömässan.


Årets första akleja har slagit ut intill en vägg.


Och så har vi återigen upptäckt att vi har mullvad igen. Troligen. Det kan ju vara sork också.
Igår hade den grävt upp en potatis och lagt den uppe på toppen av sin hög. Mullvadar äter maskar och skalbaggar. Sorkar äter grönsaker, rötter och liknande. Eftersom potatisen inte hade gnagskador, tror vi att det är mullvad.
Känns hopplöst att ta fram fällorna igen. Och föresten har de rackarna tagit de flesta brickorna på fällorna.




Har jag inte sytt något på länge? Jodå, det kommer... Fick bland annat en beställning från Transsylvanien. Spännande eller hur?


Är jag inte i trädgården, är det här man hittar mig.



3 kommentarer:

  1. Mycket fint som blommar hos dig :)
    Trist med inneboende i trädgården igen... mullvad har vi inte här... inte än i alla fall, men sork har vi... och möss. Tur vi har Sixten - han är en prima jägare :)
    Vilket trevlig syrum du har - med gulligt tittskåp på väggen.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin färg på din akleja. Jag satte en orange i fjor, men den klarade sig inte. Låter spännande med beställning från Transsylvanien. Vad ska du sy för nåt? Ha det bra.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina julrosor! Jag vet inte om det stämmer, men här blommar hybriderna mycket senare än de "riktiga" julrosorna. Såg faktiskt igår att julrosorna (de vanliga vita) är alldeles fulla av knoppar som är på väg att slå ut. Så härligt att en blomma kan bestämma sig för att vakna mitt i vintern!

    SvaraRadera