tisdag 23 september 2014

Lek med tyg



Att sy är nog ett ännu större intresse för mig, än trädgård, fast det är bra att ha både och. 
Att sy är en vuxenlek för mig och jag syr nästan varje dag.

Mest syr jag barnkläder och då företrädesvis tröjor och mössor. Men även för lek.

Under årens lopp har det blivit mycket prinsessklänningar, men nu är det andra tider.

Nu är det superhjältar i miniformat som behöver förnyad garderob emellanåt.


Lek med tyg.
Lektyg.
Lek med "fjädrar".

Lek med lappar.

Den 14 oktober kommer ett sömnadsprogram på TV, på kanal 7 tror jag. Det är ett tävlingsprogram, vilket jag tycker är synd. Det kommer kanske handla om att sy fast en blixtlås snyggast eller vem som syr ett knapphål fortast.
Moderna symaskiner syr nästan ett knapphål av sig själv. (Men att filma det går minsann inte av sig själv.)
Men det är klart att jag ska följa programmet.

Jag har sytt en del underligt under årens lopp. Ett av de underliga, är väl den här päronkostymen.

Kanske inte det bekvämaste jag sytt.

11 kommentarer:

  1. Så otroligt duktig du är på att sy! Vilken tur dina nära och kära har som får njuta av dina alster.=)

    //Scaniatjejen
    http://www.scaniatjejen.se

    SvaraRadera
  2. Åh, tänk att ha någon som syr superhjälptekläder åt en! Lyckliga barn. Så härligt!!!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Du är så otroligt duktig på att sy! Jättefina lekkläder för barn/ Titti

    SvaraRadera
  4. Vad duktig du är, det är så kul med alla roliga ideér som finns att göra idag mot när en annan var liten modet förändras och tur är väl det.
    Hur gör du med blomman du övervintrat Jag har en till så det måste jag nog prova. Klippte du ner den, mörkt inne växthus lite vatten eller .....
    Ha en fin tisdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Kul att sy maskeradkläder som omväxling. Jag gillar superhjältarna. Du är väldigt påhittig. Vem gömmer sig i päronet, tro? Jag är glad att jag har möjlighet att sy lite prinsesskläder. Sofia den första är ju favoriten, så det får väl bli en lila långklänning och diadem.

    SvaraRadera
  6. Du är så duktig på att sy och då är det roligt. Jag sydde massor förr, men har kommit av mig. Det är väldigt roligt, det blir liksom något av det på en gång. Jag köpte faktiskt en liten tygbit i somras och tänkte jag skulle försöka sy mig en kjol!
    Nu blev jag lite inspirerad av ditt inlägg!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Jag beundrar alla som kan handarbeta och du verkar helt otrolig på att sy! Förmodligen kan jag inte för att jag tycker det är så vansinnigt tråkigt. för gillar man nått så lär man sig.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Så tuffa kläder, önskar att jag hade lite mer tid till att sy. Fast min tid kommer kanske när man blir statsanställd;-). Kram

    SvaraRadera
  9. Jag har sagt det förr... återupprepar... du är fantastisk!

    SvaraRadera
  10. Vad mycket kul du har sytt! Jag har ju 4 grabbar så det har blivit lite superhjälte dräkter genom åren, men inte lika fina som dina :) Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  11. Visst är det tråkigt att "alla" teve-program ska vara tävlingar. Man kan bli less på mindre.
    Så fina saker du syr. Jag har sytt en del och kan både sy knapphål (både för hand och på gammaldags manuell symaskin) och rynkade ärmar om så skulle behövas. Men det var länge sedan och kläder är så billiga nu för tiden att det är lättare att köpa sig ett plagg. Dessutom är jag inte speciellt intresserad av kläder, skulle helst vilja att de aldrig slets ut så jag aldrig behövde handla nytt heller...

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera