onsdag 9 januari 2013

Hästar och Violer



Nu skulle man kunna börja så frön. Men det är tidigt och det tar plats och det behövs extrabelysning.
Så det får bli ett av mina andra intressen.

Det finns så otroligt mycket fina barntyger. 


Det här tyget med hästar gillar jag verkligen. Det finns i många färgställningar.

Det här violtyget gillar jag också mycket. Det är litet gammaldags på något sätt.


De flest tyginköpen gör jag på Tygfabriken i Huskvarna. Bilen går nästan dit av sig själv. Vill man ta en längre promenad går det att gå också.
De har väldigt mycket fina tyger, inte minst i trikå. (violtrikån är dock inte därifrån).
Men även andra tyger t ex "päls". För några år sedan sydde jag den här kappan till en liten tjej.

 

Tygfabriken ligger i Junex-huset. Det var en gång en konfektionsfabrik och kallades Det vita slottet vid Vättern.



Junexhuset som konfektionsfabrik grundades 1927, men från 1935 låg det i det som nu är Tygfabriken. Konfektionsfabriken lades ner 1985. Väldigt många, speciellt kvinnor, blev då arbetslösa.



3 kommentarer:

  1. Jag sitter här och bara känner hur jag skulle vilja vara i Huskvarna idag. Jag vill ha mer tyg! En dag ska jag bara dit. Hästtyget hade passat jättebra till Daniel. Hans mamma är så förtjust i Dalahästar. Ha en fin sydag.

    SvaraRadera
  2. Så fina plagg du sytt... det där med hästarna är såå fint :)
    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte sy, tyvärr och gjuta en klänning i betong, ja, det vore väl något?

    SvaraRadera