onsdag 23 januari 2013

Positivt och negativt ibland växterna




Att dagarna är längre, är absolut positivt för växterna. Pelargonerna och även andra växter har fått små nya blad.

En vindruvsplanta som hittades på en skräptomt på Madeira, har börjat grönska.
12 stycken (och då har jag ändå gett bort några ) plantor av en näve kärnor, som jag fick av en man på Madeira. Han stod och plockade Körsbärsmyrten fått sitt träd. Det kanske kan bli en egen körsbärsmyrtendal.






Fikonen börjar grönska och EN liten frukt har kommit. Vi kommer inte att kunna frossa på fikon i år heller.


Nästan alla mina krukväxter bär med sig ett minne. Av en person eller en plats.  
En av dem har en litet rolig historia. Alltid då vi är ute och reser, tar jag med mig kärnor, frön och sticklingar. Och brukar ha dem i PET-flaskor i badrummet på boendet.
 I Thailand upptäckte jag då vi skulle åka hem, en planta som inte jag hade skaffat. Den stod i en mugg bland de andra
Måste vara en städerska som satt dit den på skoj. Tyvärr fick jag inte möjlighet att tacka eller få veta vad det var.
Bladen föll av innan vi kom hem, men jag planterade den pinnen som fanns kvar. Då började ett blad växa ut. Så har den stått i 1½ år. Och har fortfarande bara ett blad, men det är bättre än inget blad. 


 
Vad är negativt då? Jo, apelsinplantan som var så full av väldoftande blommor, blev också full av löss. Trots att den fick bo i duschen i flera veckor och blev duschad med kallt vatten flera ggr per dag, försvann inte lössen. Nu står den i garaget under plast. Och hoppas nog på en tidig vår, så den får komma ut och få frisk luft. Annars är nog inte framtiden så ljus för apelsinen. 


Två bananplantor hade jag. Den största sparade jag i garaget, med ljus. Den andra fick vara inne i ett fönster. Jag trodde att garaget skulle vara bäst, men den ser ut att ha mist livslusten.

 



Snart kan man börja så de första fröna och det blir roligt. Tills dess får man njuta av fint vinterväder, för det är det.

3 kommentarer:

  1. Oj, så många olika sorters växter du har. Jag har förstått att du har mycket gröna fingrar. Hoppas du fortsätter visa bilder av växterna efter hand som de växer. SV: Tack för tygtipsen! Nu ska jag sätta mig och kolla in vad jag ska köpa.......för tyg måste man ha....alltid. Kram

    SvaraRadera
  2. Att du har gröna fingrar... ja det har jag ju sett tidigare... men oj så mycket roliga växter du har :)
    Lite trist med apelsinträdet - håller tummarna att det klarar sig!
    Ser även bland mina övervintrande blommor att ljuset börjat återvända. Snart dags att göra lite omplanteringar och kanske ta lite sticklingar också.
    Fortsatt kallt... -17,8 utanför köksfönstret just nu och solen lyser från en klarblå himmel - vackert är det som sagt, men nu får det gärna bli lite mer vårliknande temperaturer.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vänta bara till februari, då börjar det hända saker.....

    SvaraRadera