onsdag 27 mars 2013

Glad påsk!


Nu blir det nästan bara ägg. Och höns och andra djur.


Äggpalett av höns-, vaktel- och dvärgvaktelägg

Vaktelägg, ca 15 g tunga, Efter 16-17 dagar kläcks de

Dvärgvaktelägg knappt 10 g tunga
Gåsägg ca 300 g tunga

Vaktelkycklingar
Kuckeliku galer svenska tuppar.

Danska: kylkylikyl
Holländska: kukeleku
Engelska: Cock-a-doodle-doo
Finska: Kukko kiekuu
Franska: cocorico
Tyska: kikeriki
Grekiska: kikiriku/kikiriki
Hebreiska: coo-koo-ri-koo
Ungerska: kukuriku
Italienska: chicchirichi
Japanska: ko-ke-kok-koh
Portugisiska: cururucu
Ryska: kukareku
Spanska: quiquiriqui/kikiriki
Turkiska: kuk-kurri-kuuu/u uru uuu
Urdu: kuklooku


Imorgon kommer Prinsen . Han avstår skidåkning och stannar hos oss istället.  Jag hoppas verkligen att han inte rymmer för oss, som han gjorde 10/7 2012 (jag skrev om det då).




Glad påsk till alla!





2 kommentarer:

  1. Min son hade en liten hamster när han var liten. Den filuren rymde också, och man blir helt hispig innan de kommit till rätta. Jag önskar dig och din man en riktigt Glad Påsk

    SvaraRadera
  2. Haha... kukeliku! Kul med alla variationer - ändå ganska lika :)
    Så vackra de är äggen i alla sina färger och storlekar!
    Ja, så´n är jag... går nästan aldrig ut utan minst en kamera (en i handen och en i fickan... ja och så mobilen också :)) - alla bilder utom en är ju dessutom tagna hemma.
    Önskar dig en riktigt Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera