lördag 2 mars 2013

Mer än 100 år gammal Kamelia







I Jönköpings utkant finns en Kamelia i ett växthus. Den är planterad 1908 direkt i marken, vilket lär vara unikt. 
Nästan varje år beskärs trädet för att få plats. Vid den här tiden blommar trädet och då inbjuder kommunen allmänheten att komma och se trädet.



Kameliaträdet står i växthuset med rätt temperatur på 6-10 grader. Kamelian är grön året om.

Kameian är släkt med tebusken. Kamelian har ingen doft alls.


Förra året då vi var på Madeira, kunde man se  hela alleer med jättestora kameliaträd i vitt, rosa, rött och rosa/vitt.

Det var väldigt vackert, men då är det roligt att det finns på närmre håll också.





4 kommentarer:

  1. Wow! Så otroligt fint med denna gamla kamelia - riktigt, riktigt häftigt!
    Ha en bra fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  2. Vilket tjusigt träd! Så bra att man kan få komma och titta på det, för det är knappast troligt att man själv kan driva upp nåt liknande. Ha en fin kväll med Melodifestivalen?????

    SvaraRadera
  3. Haha... Vasaloppet - årets höjdpunkt - mycket mer intressant och spännande än Melodifestivalen :) Det är klart jag är med... från köket med dator och kaffekopp framför mig... hm... en tom kaffekopp - ja det är nog dags för ännu en vätskekontroll... kl 11 blir det fika!
    Solen skiner och himlen är alldeles blå här också :)
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Glömde... ja... jag växte upp hos mina farföräldrar och jag klagar inte - hade det väldigt bra där :)

    SvaraRadera