lördag 6 december 2014

Kolsvart



Charlotta föreslår kolsvart som veckans färgtema. Det är svårt att hitta riktigt kolsvarta blommor. De är ofta bruna eller mörklila. Sedan är det svårt att få även de svarta, helt svart på bild.










Trots många bilder, var det svårt att få till den sammetssvarta petunian på bild.


Den bästa bilden är denna.




En vädd som var riktigt svart, men inte heller den är svart på bild.

En nästan svart akleja. Mot den blå himlen.
Mot himlen i fina färger, är trädet helt svart.

 Titta gärna på mer svarta växter hos Charlotta.




14 kommentarer:

  1. Svart petunia har jag aldrig sett. Du har visst de flesta färger representerade i din trädgård.

    SvaraRadera
  2. Ja, vissa färger är nästan hopplösa att återge - som svart och rött. Det känns ibland som att kameran är färgblind.

    Svart petunia är verkligen spännande att se.

    SvaraRadera
  3. Svarta blommor är jättesvårt att fånga på bild. Men ohhh så snygga! Svart är en fin kontrast i trädgården, så det är spännande att se vad andra har och var de är placerade.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Du hittade ju verkligen svarta blommor, och fina sådana också. Och du lyckades fånga dom på bild, jag tycker det är så himla svårt att fotografera röda och svarta blommor, jag kan helt enkelt inte. Men det kan du! Läckert.
    Agneta kram
    p.s. ja, vi bodde i landet i öster i omgångar under 70-talet och det var riktigt intressant, vi bodde på landet på den södra ön, Kyushu. Och vi har "vår" japanska familj där och dom var här i maj i år och det är alltid lika roligt att träffas. Du får ta och åka med din man dit nästa gång! Kram igen

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder du visar på temat.Själv har jag inga blommor med den svarta färgen men det kan man ju råda bot på till en annan sommar.Trädet mot den vackra himlen ser ut som en tavla - jättefint.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
  6. Du har ju riktigt många svarta skönheter! Och du har lyckats fånga dem snyggt på dina bilder också. Trädet med den vackra himlen i bakgrunden gillar jag speciellt mycket. Ha en skön helg/ Titti

    SvaraRadera
  7. Visst är det så med svart. Jag har både både vallmo och ackleja som ska vara svarta men är mer vinröda (fast de är ju fin ändå). Den svarta petunian är jättefin, brukar stå och titta på den, men ännu har jag inte köpt något. Fast det är ju inte för sent! Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  8. Jättefint...de där svarta petuniorna är bara för underbara!
    Jättefina bilder...
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  9. Så fin hon är - Molly Sanderson. Jag hade en sådan, men en dag satt det en söt harunge i rabatten och åt upp hela plantan. Måste köpa en ny i vår.

    Pepparkaksmåttet finns hos lyckasmedmat.se

    Hoppas att du får en fin dag och att det inte blåser fullt lika mycket hos er. Själv tänker jag läsa bok och slöa i soffan precis hela dagen, för just i dag finns inte ett endaste litet måste och det känns väldigt skönt och ovanligt.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  10. Jättefina bilder! Jag tycker du lyckades bra med temat svart!!
    Kommer du till Gotland får du höra av dig, så ska du få en god middag.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  11. Fina bilder.....mina är inte så svarta, utan snarare mer åt halloween-hållet...konstig höst vi haft...
    Ha en fin andra advent.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Läckert med de svarta blommorna... och fint fotade! De svarta petuniorna är såå fina.och den sista bilden med träden i siluett mot den vackra himlen - jättefint!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Hoppas allt är bra hos dig. Det grasserar förkylningar här så jag håller tummarna att jag ska klara mig undan.

    SvaraRadera