lördag 11 januari 2014

Turkos fototema



Veckans fototema är turkos. En annorlunda färg.
Faktiskt har jag en turkos blomma - vallmo - som nästan är turkos. Jag har visat den förut, men nu passar den ju verkligen.
Jag har den på framsidan ut mot gatan. Den är så speciell i färgen att folk stannar och pekar.



Men i övrigt har jag inga mer turkosa blommor. 


De här två är turkosa. Vackra, men bladet de sitter på var inget vidare fint, men de tänker på annat.




Men då vi var på Madeira såg jag en turkos orkide, som knappt såg verklig ut i färgen. Jag har för mig att den hette något med Jade ...


Där var havet också turkost.

 Gå in och titta i Charlottes trädgård. Det är hon som föreslagit veckans färg. Där kan man se andras turkos blommor.



13 kommentarer:

  1. Massor med vackra bilder på turkosa nyanser! Jag förstår att man stannar upp och pekar - den är verkligen speciell.

    SvaraRadera
  2. Turquoise is a beautiful color. I did't know that it is so much in nature.
    Wonderful pictures, Greetings

    SvaraRadera
  3. Det var ju bergvallmon jag tänkte på när jag fick idén om turkos som veckans färg. Det är en av mina absoluta favoritblommor i trädgården. Älskar dess färg och de underbara, skira kronbladen. Mina bilder visade inte alls den där fina turkosa skiftningen som du har lyckats fånga. Det är kombinationen av sol och omgivning som kan göra att färgen ser så olika ut vid olika tillfällen. Kanske kameran förvränger ibland också?
    Ha en underbar helg!
    Kram /Charlotta

    SvaraRadera
  4. fräcka bilder å fint namn på bloggen :)
    å missa nu inte,,,

    SATURDAY SHOW OFF

    de e kul att vara med
    Välkommen
    Håkan

    SvaraRadera
  5. Jag sådde Bergvallmo förra vintern och planterade ut dem i höstas. Några blommor blev det inte förra året, så nu håller jag tummarna för att de skall klara vintern och få lika fina blommor som dina har!
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag har inget turkos i min trädgård. Det verkar vara en svår färg när det gäller växter.

    SvaraRadera
  7. Har inte en enda turkos blomma hos mig...
    Så fin den är din bergvallmo och orkidén ser helt fantastisk ut.
    Tror du glömt länka från Charlotta... du finns inte med där...

    SvaraRadera
  8. Njae, inte är bergsvallmon turkos - den är ju bland det mest blåa man kan tänka sig! Däremot var den där orkidéen verkligen turkos och riktigt tjusig. Fast såna kan man ju bara drömma om här i Sverige....
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker orkidé och vilka fina tolkningar på turkos. Tycker absolut att blå bergvallmo kan fungera som turkos - de har så oerhört olika skiftningar i sina blå toner och vissa är verkligen turkosa. Hoppas att de jag sådde i förra vintern ska vilja blomma i vår. Hade i alla fall gott om småplantor i somras.

    Jag har sått mina blomman för dagen. Jag tror att det var i söndags eller i måndags. Fast hittills har endast ett par tittat upp.

    Nu har det snöat i några timmar, så nu är det mycket vitare här hos mig. Och temperaturen har gått ner till -3 grader.

    Ha en fin kväll!
    //Linda

    SvaraRadera
  10. Superhärlig färg på din vallmo!
    En sådan har jag aldrig sett.
    Ha en fortsatt skön helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Mmm härliga färger på dina växter! Blå bergvallmo sätter jag genast upp på min önskelista!

    Den där vackra bilden du har på det turkosblå havet får mig att längta!

    Kram Annika

    SvaraRadera
  12. Turkos är för mig en "konstig" färg som jag tycker bättre och bättre om ju äldre jag blir. Orkiden är jättevacker! Ha en skön söndag. Kram/Annelie

    SvaraRadera
  13. Dina bilder är fantastiska. En sådan orkidé! Jag kan inta sluta titta på den,
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera