söndag 22 juni 2014

Orättvisor



Varför behandlas vi så olika?
Min släkting, guldhamstern, får bo i ett eget hus inne. Han får rent vatten i sin skål dagligen. Samt en skål med nyttiga goda gryn. Samt färskt grönt från trädgården dagligen.
En sovhörna, en matvrå och en egen säker lekplats med klätterställning och ett hjul att springa i för motionens skull.
Och dessutom ha fått ett eget namn och blir gullad med.



Men jag då? Jag får bo under jorden, hitta min mat själv och dessutom utsättas för dagliga risker i mitt grävarbete, som ras och översvämning. Dessutom det värsta - inte köps det god närande musli åt mig - nej, de hemskaste tortyrredskap. Jag får magknip bara jag tänker på det.
Och inte blir jag gullad med, fast jag är lika söt jag. Nej, jag blir jagad med blåslampa trots att jag är så tyst och faktiskt aldrig visar mig.




Detta är det enda som syns av mig. Det är dessutom en väldigt dåligt tagen film av mitt gedigna arbete. Men det är ju helt fotografens fel.
Varför är jag illa sedd och min släkting (inte helt nära släkt men vi är ju däggdjur iallafall) köps och får leva all inclusive. Suck!
Detta visas postumt, för imorse hittades jag död. Kommer några tårar att fällas?


Mullbäret har väl fått sitt namn efter mig? Varje gång du smakar ett gott mullbär, så tänk på mig.




13 kommentarer:

  1. Jag trodde jag hade hela rabatten full av sorkgångar i vintras. Men det måste ha varit en mullvad, för alla tulpanlökar kom upp och blommade i våras. Om herr eller fru mullvad vill bli gullad med så ställer jag upp! :)))

    SvaraRadera
  2. Stackars mullvad! Vi har inga sådana djur i vår trädgård.. men de finns uppe på lekplatsen en bit härifrån. Där ligger högarna på rad så man kan följa deras framfart.

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det ibland orättvist! Beroende på vilket ursprung vi har så behandlas vi olika :(

    Du undrade om drivveden... De större bitarna hamnar ofta inne hos sköldpaddorna och de mindre är bra som pysselmaterial, både till mig och barnen :-) Men Ibland hamnar det även i kaminen om sanningen ska fram ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Helt klart är livet orättvist, men frågan är om inte friheten är värd sitt pris.
    Så påpassligt du lyckades filma mullvardshögen. Det första jag hade tänkt på hade nog varit att hämta en spade och drämma till för här blir det för många högar.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  5. Jag är en stor djurvän - klarar inte av att slå ihjäl något djur - men mullvadar i trädgården vill jag inte ha. Jag skulle ha skickat min man med en spade.

    Busken på min midsommarhälsning, som du undrade över, var en pärlbuske. Den har blommat över nu.

    SvaraRadera
  6. Peppar, peppar så har vi klarat oss från de där djuren. De är ju förfärligt söta egentligen, när man tittar på dem noga, men hit är de inte välkomna.

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  7. Inget kul med dom gästerna i trädgården.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  8. Sorkar har vi vår walesiska trådgård,men inte mullavadar. Men även sorkarna gör åverkan, tyvärr!

    SvaraRadera
  9. Jag tycker mullvadar är rätt charmiga, hos mig har de inte förstört genom åren. Sorkar däremot och deras förrädiska gångar som gjort att både jag och hästarna vrickat oss. Mullvaden känns också mer "nyttig" i sin jakt på mat.

    Roligt, underfundigt inlägg!

    SvaraRadera
  10. Det är inte utan att man tycker lite synd om mullvaden, i synnerhet efter din berättelse. Men jag är glad att jag inte har några hos mig. Jag har jämt schå att hålla kaninerna utanför tomtgränsen.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att mullvadar är så söta. Skulle nog inte ha hjärta att ha ihjäl den. Älskar djur i trädgården.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  12. Vi som följt ert "arbete" under många, många år(vissa år dock utan)kan inte annat än jubla idag!!!!!! Såg själv med egna ögon när mullvaden skyfflade upp jord.....senast Midsommarafton. Hoppas lugnet lägger sig och ni får njuta av er vackra trädgård utan stora jordhögar här och där.
    Syns och hörs.
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
  13. Njae... livet är ju tydligen inte rättvist! Inser att nästa tomt ska jag beakta inte bara ogrässorterna som ev växer där utan även diverse högar.. Bor på en plats där jag tror vi är helt förskonade eller om det beror på jorden?? Men bären - de är goda dem :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera