onsdag 22 januari 2014

Har räven raskat över isen?





En fin vinterdag igår. Som gjord för att åka och titta till sommarstugan.

Allt såg bra ut. Massor av spår runt huset. Rådjur, hare, räv (?), älg samt sorkhögar. Men det är ju deras skog. Inomhus hade vi också spår, för första gången i stugan. Möss. Men dem tar vi ett samtal med senare i vår.


 

 Här verkar räven (eller någon annan) tänkt raska över isen.















På hemvägen tittade vi på det isiga vattenfallet vid Huskvarna fabriksmuseum.









Huskvarna startade redan 1689 med vapentillverkning. Sedemera tillverkade de massor av annat också. Symaskiner, motorcyklar, mopeder, cyklar, motorsågar, motorer, vitvaror, gjutgods m.m.
Numera är det bara tillverkning av motorsågar (och gräsklippare tror jag) kvar.







Den gamla smedjan.


I museet kan man se mycket av det som funnits i hemmen och kanske finns i en del hem fortfarande.



Ett annat utflyktsmål, som är aktuellt om bara några dagar, är Kamelian på Strömsbergs gård.


Detta är min egen kamelia. Men kamelian på Strömsbergs gård är ett träd, som är planterat i jorden (vilket lär vara unikt i vår del av världen). Just denna kamelia är planterad 1908. Den har varit i privat ägo, men numera är det Tekniska kontoret som tagit över skötseln och även byggt ett större växthus över den. Kamelian beskärs nästan varje år och det är viktigt att den har cirka 10 grader. Namnet har den fått av apotekaren och forskningsresande Georg Josef Kamel från Tjeckien.

Det är visning lördag 25/1 kl 11 - 14. Samt torsdag 30/1 kl 17.30 - 20.00.

7 kommentarer:

  1. Vilket fint hus! Kamelior är ljuvliga! Såg de i palmhuset i Göteborg i helgen.

    SvaraRadera
  2. Ert sommarställe är precis lika fint på vintern. Har du kamelian inomhus? Så intressant att kunna se vad som tillverkats längre tillbaks, speciellt som det är symaskiner inblandade i det hela.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig vinterdag och så fin er sommarstuga är. Intressant med kamelian på Strömsbergs gård. Det låter verkligen som ett unikt exemplar. Och så fin din egen kamelia är. Intressant att läsa att den ska ha ca 10 grader. Mina har mellan 7-10 grader i mitt uterum, kanske det är därför dom får så ofantligt många knoppar och blommar så rikligt och länge.

    SvaraRadera
  4. Så fin din Kamelia är. Jag önskar att jag hade en veranda så att jag kunde ha en hos mig också. Men jag får nöja mig med att njuta av andras/ Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Kamelian är underbar... får njuta av bilder för jag tror aldrig de skulle trivas hos mig - verkar lite "kinkiga"...
    Så fint ni har det vid sommarstugan - lika fint både sommar och vinter... härliga bilder! Huskvarnas museum finns på min "måste se- lista", verkar väldigt spännande.

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra bilder! Men så kallt det ser ut brrrrr. Tänk om några månader kommer allt detta vara grönt igen. Härligt.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Nu hittade jag inlägget. Typiskt att det är just i morgon. Vi ska fira makens systers 40-årsdag och det börjar redan klockan två och ligger åt andra hållet. Jag får satsa på och längta till nästa år i stället.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera