måndag 27 januari 2014

Kamelian blommade visst inte - men det finns andra



Jag har varit några dagar i Malmö med min syster. Det var kolossalt kallt även där. Men en promenad i omgivningarna  blev det.



I Rönneholmsparken, som finns helt nära där jag växte upp och även gick i skolan intill, finns Rönneholms herrgård. Parken är inte så stor, men ganska mörk och just det här huset upplevde man som barn och även som vuxen, litet ödsligt och skrämmande. Jag har aldrig visst vad som fanns i huset. Men nu vet jag.
 Huset byggdes 1798 av rådman och borgmästaren Carl Magnus Nordlindh. När jag gick i skolan var det tillbommat och inte ett liv. Men det har tydligen använts som festlokal på 2000-talet. Men inhyser nu Malmös äldsta privatskola, Bladins skola.

Nu var parken full av råkor. Man fick nästan litet Fåglarna-rysning (Fåglarna var en Hitchock-film från 1963).
De var helt orädda, ända tills kameran kom fram. Råkor är riktigt stora fåglar och jag läste mig till att det är Skånes vanligaste fågel.
Det här blommande trädet växer också i Rönneholmsparken. Det blommade för fullt, men jag använde här en gammal bild.

Nappaträdet blommade. Men i dagens tidning läste jag att det gjorde inte Kameliaträdet, som skulle ha visning i lördags. Det har varit för kallt! Ny visning planeras om några veckor - om inte alla knopparna faller av.


Jag har sett trädet vid flera tillfällen förut och här är en bild från ett sådant tillfälle.

7 kommentarer:

  1. Such a wonderful place to walk and relax.
    Greetings :)

    SvaraRadera
  2. Härligt med ett "nappaträd", för att inte tala om Kamelian! Synd på kylan bara!!

    SvaraRadera
  3. Synd att du inte fick se en blommande kamelia under detta besöket. Nappaträdet är kul tycker jag. När jag var på Bakken i somras hade alla tomtar där en stor knippa med nappar som hängde i skärpet, precis som en stor nyckelknippa.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Kallt tillochmed i Malmö! Det var synd att du missade Kamelian.
    Jag lovar att visa orkidéer när jag lyckas hitta och fota. Igår när vi var ute och cyklade svischade jag förbi en stor i en fårhage!! Hade tyvärr ingen kamera med mig, men får nog ta med mig den ut snart.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Kul att du fotade det gamla huset... ett fint hus och så bra att det används :)
    Trist med kamelian... hoppas den blommar lite senare...

    SvaraRadera
  7. Så härligt med ett Malmöbesök - även om du fick frysa ;) Vilken tur att vi inte superstressade i väg för att titta på ett icke-blommande träd. Säg gärna till när du ser ny info :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera