torsdag 31 juli 2014

Inget och mycket




Nu är det skördetid. En del blir det inget alls av och en del blir det enormt mycket av.

Hos oss får vi inte ett vinbär, inte ett körsbär, inget päron, förmodligen knappt något äpple, några få mullbär och inga plommon.

Men vissa sorter får vi massor av.

Tomater till exempel. Detta är den rosa sorten som jag köpte på Älvsjömässan. De andra sorterna jag har är mycket sötare. Men den är litet rolig att ha ändå.


Squash, som sagt, blir det massor av. Vilken växt! De växer i lådor och har inte fått något vatten, mer än när de planterades.
Som tur är har de rätt bra hållbarhet. Men det har blivit soppa, kaka, stekt osv. Samt gett bort.


 

Vindruvor i massor. Denna gröna heter Himrod och är kärnfri. 

Dessutom har de små rankorna jag plockade på en skräptomt på Madeira, på väg att få flera mogna klasar trots att de bara är några dm höga. De är nog inte kärnfria eftersom det fanns en massa rankor på platsen. Dessa står i växthuset.


Utanför växthuset växer en sådan där tålig sort med blåaktiga druvor (med kärnor). De är inte mogna, men blir väldigt goda trots kärnorna. Men vad kan man göra av så mycket vindruvor? Mer än vin?


Krasse är en så tacksam växt. Lådorna som squashen växer i är väl inte så snygga. Krassen gör allt för att det ska bli litet finare. Krassefrön lär man kunna göra kapris av - har dock inte prövat.




8 kommentarer:

  1. Du kan väl starta vintillverkning? Sen kan du sy vinpåsar att sätta runt flaskorna. Jag tror det hade blivit succé.

    SvaraRadera
  2. Tänkte också föreslå vintillverkning, men Gunnel hann före :)
    Får inte heller varken bär eller frukt och allt i skogen är upptorkat. Väntar på riktiga höstregn så det åtminstone blir lite svamp :)

    SvaraRadera
  3. Apropå kapris - det kan man göra av fläderbärsbären också (vet inte om du har någon fläder).

    I år får man vara tacksam att växterna överlever - frukt och bär är en bonus. Vi fick 10 mm i gårdagens åskskur och ytterligare 4 mm i natt. Man uppskattar verkligen regnet nu.

    Det är verkligen dekorativt med krassen. Och vindruvorna ser fina ut.

    SvaraRadera
  4. Det ser ut att bli en god skörd trots allt. Det är samma här, det är liksom ingen ordning, jag vet inte hur man kan misslyckas med mangold, men det har jag lyckats med i år. Dillen har dött, persiljan kom aldrig men lite andra grödor ser ut att komma!
    Kapris, ja, det har jag läst att man kan göra av krassefröerna! Har dock aldrig prövat.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Här har vi faktiskt fått massa körsbär i år. Fåglarna brukar ta dem, men i år verkar de ha fastnat för annat istället. Så mycket äpplen som vi får i år har vi nog aldrig fått och även vindruvorna slår rekord. Vinbären och jordgubbarna har däremot totalt svikit i år, visst är det märkligt hur olika det kan vara från år till år?
    Kram Nora

    SvaraRadera
  6. Rosa tomater låter spännande! Härligt att du har så mycket egenodlat. Ang. din fråga om penséerna, tyvärr vet jag inte namnet på dem, köpte dem i 6-pack på Plantagen i våras. De har blommat fantastiskt ända tills nu.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Här är det precis likadant. Somligt växer och frodas medan annat ser sorgligt och döende ut i landet... Idag gav jag t ex upp "projekt sockerärtor" och slängde helt sonika varenda ranka på komposten.
    Tack för tipset om Himrod. Det lägger jag på minnet och ska leta efter en sådan till växthuset.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Vilken skördefest! Så mycket gott, och visst är det något extra vackert med det som man kan äta! Jag skulle gärna vilja ha vindruvor och kanske ska satsa på någon sort som kan trivas ute. Den här sommaren går nog allt sådant bra, jag minns inte när vi hade sådan värme så lång period som det varit den här semestern!
    Kram Annika

    SvaraRadera