måndag 7 juli 2014

Klocktema


Jag gillar klockformen hos blommor, men även på glas och porslin.


Vallmon har väl inte riktigt klockform, men litet åt det hållet. Den här dunsade rakt ner bland nävorna. Att de inte kan ha litet kortare stjälk, så de orkar hålla upp blomman! Fast den ligger rätt bra där.

Kaukasisk elfenbensklocka (från Impecta) som jag haft i många år och de har spridit sig litet. Det får den gärna göra.

Klockmalva, som jag köpte på trädgårdsresa i Marietorp. Den är väldigt flitig med att blomma. Till hösten får jag ta in den. I garaget eller inomhus, jag har inte bestämt än.


En annan klockmalva som lyckades nästla sig in hos mig då vi var i Skottland. Den står inne och växer enormt, så den har fått beskäras. Första året fick den stå ute, men det har inte blivit så i år.

Den finaste klockan med den finaste färgen.

Klockan går och ska jag hinna med något annat idag, får jag avsluta.


Vad det ser snett ut. Det har jag inte sett i verkligheten. Det får jag kolla upp. Den går och slår rätt iallafall.



6 kommentarer:

  1. Visst är klockformen vacker - och precis som du skriver; Blåklockan är nog vackrast! Igår kom gubben min hem med en jättehög stängel med massor med klockor på och så berättade han att det var ett helt fält med blåklockor där han och Santos hade gått. Varför tog du inte fler då, frågade jag. Nä, dom är vackrast där dom står!, svarade han. Och det ligger nått i det.....
    Tror du inte att det bara är fotoperspektivet som gör att klockan ser ut att luta!?
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Elfenbensklockan var en nyhet för mig. Mycket vacker. Hur många olika sorters växter har du egentligen i din trädgård? Ha en varm och skön måndag.

    SvaraRadera
  3. Klockblommor gillar jag också fast just gillar jag lavendel allra mest.
    Tick tack
    Annika

    SvaraRadera
  4. Vet inte om kommentaren jag skrev försvann eller om den bara är fördröjd.
    Ville bara säga att dina klockor är fina, moraklockan också. :))
    Kram /Charlotta

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt klockinlägg ;) Kul att få med sig lite rariteter när man är på resa. Skotten var ju väldigt snygg. Och vallmon var supersnygg, klockren rent av ;)

    SvaraRadera
  6. Så fin klockmalvan är! Är den svår att övervintra? Såg en klockmalva i Ecuador och blev kär :)

    Kram
    //Lind

    SvaraRadera