torsdag 3 juli 2014

Squash



Jag har aldrig spelat squash. Har inget bollsinne alls.
Att odla squash är också en sport. Som brukar ge god utdelning.

Den är rolig att odla. Vackra blommor.
Fina blad. Växer fort.
En annan sort med annorlunda blad.

Ingen skötsel. Bra om man tar bort vissnade blommor, då frukten annars kan ruttna.


Trots att man ofta går och tittar, även under blad, så plötsligt... Ligger det en stor frukt som man inte sett. De ska dock inte växa sig för stora. De blir torra och hårda. Inte oandvändbara, men sämre.

Alltså vill jag slå ett slag för squash.


Och i växthuset har den vita hibiscusen slagit ut. Jag har en blåaktig också, som inte börjat blomma än.







14 kommentarer:

  1. Mums med squash, den gillar jag skarpt! Måste bara säga att man kan INTE äta vanliga vallmofrö, det här är en speciell sort för "storodling" till typ bagerier. Jag fick fröna på en lantbruksmässa för att prov odla dem.. Ha det så bra, här regnar det!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker hibiscusblomma! Vilket bra tips med squash, lättodlat är perfekt:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Oj, har du redan mogen sqash! Tror inte att mina har kommit så långt. Här låter det som om vi har kalfjället utanför - det viner runt knuten. Nu ska jag skruva på flaskorna så att det inte blir fler smällar.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Squash har jag brukat odla, men inte i år! Och aldrig har dom sett så fina ut som dina. Mina hibiskusar växer också men ingen blomma ännu! Spännande!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Har aldrig odlat squash, men jag har ju aldrig odlat ätbart i någon större utstäckning så det är inte så konstigt. Men det var både väldans snygga blad OCH blommor...så det kanske kunde vara nått för mig ändå!
    Och du har helt rätt, det är röd fläder på min header just nu!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Jag odlade squash och det blev hyfsat bra resultat, så det var dumt att inte fortsätta. Så vacker din hibiskus är.står den ute över sommaren?

    SvaraRadera
  7. Mmm, det är härligt med squash! Mina måste få komma i sina bäddar snart! :) Till min förvåning hade min blå frilandshibiskus från förra året övervintrat och sätter nu knopp! Får återkomma med bilder! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  8. Det enda squash har gett mig är ont i ryggen. Hellre än bra och alltid roligare än jag hade fysik för. ;) På den tiden det fanns en squash-bana i min hemkommun, det var innan jag tog upp och fastnade i trädgårdsintresset. Det kanske är ryggbesvären som gör det så svårt att ta upp squashintresset även i ett annat format. ;D
    En fin grönskag i alla fall. Smakar de runda lika bra som de "gurkliknande"?

    SvaraRadera
  9. Har inte heller spelat:) Men gott att göra kaka på är dom.
    Vacker hibiskus blomma!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Jag har låtit bli att skruva på korkarna på min andra sats - tror att det är bäst ;)

    Det var inte alls så här mycket tryck i flaskorna förra året - funderar på när de ska sluta bete sig så att jag kan kånka i väg med dem till grannens jordkällare.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  11. Jag har inte heller spelat squash nån gång, men däremot ätet en hel del :) Ångrar mig faktiskt att jag inte har odlat någon i år.

    Jo det var riktigt björnbajs :( Det var tydliga spår från dess ramar i diket så det var ingen tvekan...

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Squash längtar jag verkligen efter, men mina har inte gott i blom ännu. De runda ser spännande ut.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  13. Åh, vad jag ångrar nu att jag tackade nej till väninnans överblivna fröplantor pga platsbrist. Nånstans kunde jag klämt ner dem. De ska ju vara så snälla och levnadsglada...
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  14. Har inte heller spelat squash... och inte odlat heller. Vet egentligen inte varför, kanske för att jag får mer än jag behöver av min odlarglada kompis Lena... hon skulle kunna försörja halva hembyn med squash :)
    Ååh vilken vacker hibiskusblomma... visste inte att det fanns dubbla vita - såå fin!

    SvaraRadera