tisdag 15 juli 2014

Sommardagar vid Göta Kanal









Vatten är alltid fint. Sjöar, hav, bäckar eller kanaler, som Göta Kanal.


Vy överVänern från Mariestad.


Göta Kanal lämnar Sjötorp i Vänern. Sedan slussas båtarna genom kanalen.
 

Göta Kanal vid Norrkvarn



Vid Norrkvarn finns ett Mini Göta Kanal med husen, kanalen och slussar för barn att leka i.


Man kan till och med övernatta där - i stubbar.

Det är fina båtar som man ser slussas. Undrar om det går att göra den här fin någon gång.




17 kommentarer:

  1. Och vad härligt! En sådan stubbkoja skulle jag vilja ha i trädgården.
    Jag fick mina tomater för att det var i slutet och hon ville inte släpa hem.
    Ibland har man tur.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. En härlig tur du varit ute på. Du träffade inte på han i kanoten?

    SvaraRadera
  3. Om rätt person äger båten så blir den säkert renoverad någon gång, men det brukar ta tid.....
    Nej, inte ens jag badar i regn - om det bara är 16 grader i luften. Men är det varmt så kan jag helt klart tänka mig bada i regn, det är faktiskt riktig mysigt. Gjorde jag ofta som barn, men numera får man ju inte uppträda som ett! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Göta Kanal har väldigt sympatiska avstånd tvärs över, från strand till strand. Jag är en riktig landkrabba med andra ord. Ger mig inte frivilligt ut på vatten. Ett Mini Göta Kanal är fullt tillräckligt för mig.

    För många år sedan åkte familjen med en kanalbåt på Göta Kanal med slutmål St. Annas Skärgård. Det var intressant med slussningarna. Men hade jag vetat i förväg att slutmålet låg vid öppet vatten hade jag sannolikt inte följd med.

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder! Det är nåt väldigt rogivande med vatten, allt från små dammar och fontäner i trädgården till öppna hav :-)

    SvaraRadera
  6. Ser mysigt, tänk att övernatta i en stubbe!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. En Göta Kanal-tripp står på min önskelista. Det hade jag bra gärna velat göra. Så fina bilder!

    SvaraRadera
  8. Så mysigt de har gjort det för barnen! Låter spännande att övernatta i en stubbe, kanske något vi får göra med barnbarnen om några år. Tack för tipset!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  9. Jag minns alltid en slagdänga från min barndom när jag passerar Göta kanal. Det är helt omöjligt att inte börja nynna tyst "Göta kanal, lummig och sval, åh vad jag längtar till mitt..." :)) Som tur är för alla andra så sjunger jag bara inne i huvudet, haha orsak både sångröst och raderna...

    SvaraRadera
  10. Ser jättefint ut! :) Har drömt om att åka sträckan sedan många år, gammal östgöte som jag är! Tack för titten! :) Mia

    SvaraRadera
  11. Så härligt! Det får mig att tänka på min barndom då vi ägnade hela semester och nästan varje helg åt segling och sjöliv. Skulle gärna vilja göra kanalresan som vuxen - som barn uppskattar man inte resan på samma sätt.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  12. När det gäller mitt nedsablande av rosen `Louise Bugnet´ så gäller det alltså bara här; I torr, solig, sandig jord i zon 1. Jag har själv rekommenderat den till en väninna i Stockholms skärgård och där är den helt fantastisk - tycker alltså hon. Har själv inte sett den.....!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  13. Du har varit på en härlig semestertripp till västkusten, ser jag! Visst är det underbart vackert med skärgården där. Och så nu Göta kanal, från en annan plats än vad jag är van vid. Sverige är verkligen fantastiskt på sommaren!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  14. Kul att se dina härliga bilder! Kanske ska planera en tripp dit och längs den. I sommar har det blivit Norge för min del :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  15. Många fina bilder från Göta kanal - så fint längs kanalen ... många trevliga ställen att stanna till vid. Stubbar att övernatta i finns även på Karlsborgs camping, men det är ju inte gratis precis - 1600:- per dygn för två personer...
    Den där båten behöver nog en entusiast för att komma ut på kanalen igen.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  16. Men jag förstår inte... försvinner min kommentar eller ligger den och lurar någonstans? Det har hänt förut...
    I alla fall så ville jag svara att jag köpte 'Navajo sunset' frön hos Odla.nu. Hittar du inga så måste vi försöka ta frön från min planta. Tänk så bra de brandgula blommorna kommer att komplettera din favoritfärg. :)))
    Kramar Charlotta

    SvaraRadera