onsdag 5 juni 2013

Sork? Mullvad? Eller båda?



Att lura sork eller mullvad har många gått bet på.
2011 tog vi äntligen en mullvad efter mycket besvär.

En hemsk bild - jag vet. Tjock och med fin päls. Men vad sjutton, jag hade inte bjudit in den.



Mullvadar lever på maskar och skalbaggar i jorden, så egentligen gör de inte så stor skada. Mer än alla högar och att de underminerar gräsmattan och plattorna. Rätt vad det är, åker foten ner i en grop.





Men nu är jag riktigt sur på dem. Och nu tror jag att det är sork, för de har ätit på vårt fina mullbärsträds rötter, så det sitter alldeles löst. Och de gräver för fullt i trädgårdslandet. Och så tar de brickorna i fällorna, så nu har vi bara en kvar. Det är en ojämn kamp.
Vi har iallafall inte vildsvin, som de hade på Plantagen i Norrköping, så man får se det positivt.


Mullbärsträdet är iallafall inte helt dött. Det blommar.


Att jag gnagare inomhus har vi också gjort. Läs 10/7 2012, då vi jagade hamster. Där tror jag hamstern drog det längsta strået.



3 kommentarer:

  1. ja fy Fabian för sorkar, råttor o möss.. de är alla de värsta jag vet!!Och tror att de har lekt rövare bakom vårt hus..i gräsmattan, det är lite buckligt då man går..o du skulle se i vårt stora jordgubbsland.(.vi har avslutat det nu)där hade sorkarna lekt rövare också.Vad var det du inte förstod?.. nått med garnet el pärlorna?? Ha en skön dag.. för nu har äntligen solen kommit fram igen o det är +14 i skuggan..

    SvaraRadera
  2. Vi är lyckligt befriade från både sork och mullvad, och hoppas det fortsätter så. När vi flyttade hit fanns det gott om mullvadar, men de har antagligen emigrerat.......till Småland kanske?

    SvaraRadera
  3. Trist med dessa trädgårdsmarodörer... vi har inte mullvad hos oss, men åkersork... Tur vi har Sixten :)
    Ha en fin Nationaldag!

    SvaraRadera