torsdag 13 december 2012

Natten går tunga fjät....




Luciafirande på TV från Uppsala domkyrka kombinerad med frukost i sängen. Så började dagen idag. Frukost i sängen är dock det vanliga sättet, men idag blev det skönsång till.




Gårdagskvällen bjöd också på luciasång, tomtesång, stjärngossesång, pepparkakssång och rensång (renar som sjöng) på en skola. Stämningsfullt och med många nya roliga texter.


Idag blir det vörtbrödsbak och kanske det blir risgrynsgröt till kvällen. Den allra bästa risgrynsgröten av alla. Bränns aldrig vid.

Viktigt att man har en gryta som man kan ha i ugnen.
50 gr smör
1 l standardmjölk
1½ dl grötris
½ tsk salt
3 msk socker
ev 25 sötmandlar

Smält smöret i en tjockbottnad gryta (ugnsfast). Slå på mjölken. Rör i salt, socker och riset och låt det få ett uppkok. Ställ in grytan på ugnens botten i 150 gr. Täck med lock eller folie. Klart efter 1 timme. Bra om man rör en gång efter halva tiden.
Man kan röra i de 25 malda mandlarna till sist (men det är så gott ändå, så det brukar jag inte göra).



Pepparkaksgubbarna köper vi färdiga.


3 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om att koka gröt i ugn. Min farmor la alltid 3 femöringar på plattan under grytan, för att dde inte skulle brännas vid. Faktum är att jag gör likadant....kanske inte för brännandets skull, men för att det känns kul att göra som förr i tiden. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja det där med ugnen är inte fel...så gör även jag.
    Undrar om de inte är Lavendia som sytt pepparkaksgubben????
    Jag hade en livs levande Lucia i sovrummet i morse.....(du vet ju var jag vill ha min frukost)Men i morse blev det i SÄNGEN!!!! Lucian hade dukat upp en bricka full med godsaker....så mysigt, så mysigt.
    Må nu så gott och vi syns.
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
  3. Bra tips att göra gröten i ugnen... det ska jag prova!
    Vilken söt pepparkaksgubbe :)
    Ha en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera