tisdag 17 februari 2015

Chelsea för några år sedan



Jag blev så inspirerad av någon annan som skrivit om Chelsea Flower i London.
Jag var ju inte där förra året, men för några år sedan. 
Och det är alltid roligt att se på sina bilder därifrån och minnas.

Fina blommor i massor förstås. Och en så gullig höna. Varför köpte jag inte med den hem? Den hade ju snällt suttit där man satte den. Och inte ett pip gav den ifrån sig.

De ljusgula smörbollarna tilltalade mig. Liksom jordgubbarna på en hög ställning. Lavendelhavet. Samt Tofsvivan, som jag försökt så flera gånger.

Riddarsporrar i alla möjliga sorter. Agapantus i blått glas passade bra där, fast kanske inte hos oss. Liksom en thailändsk installation, helt i blommor förstås.

Om man har ont om plats skulle man kunna odla på höjden i bokstavlig bemärkelse. Kanske ingen trädgård man snabbt går ut och plockar något i. Den turkos sitthörnan är väl litet svårplacerad, men tilltalar mig. Liksom frökapslar i jätteformat av japanska lyktor upphissade i taket.

Jag är inte så mycket för trädgårdskonst, men den här gillade jag.


Det var en massa bilder att drömma sig tillbaka till. Eller att bli sugen på att besöka utställningen igen.




15 kommentarer:

  1. Tänk, jag har aldrig varit till Chelsea Flower Show trots att vi varit över 30 gånger i England och bilat runt. Konstigt så det kan bli.....
    Den vackra klematisen längst upp till höger har jag haft. Köpte en liten kruka i blomsteraffären och hade den sen på bordet på altanen. Grävde sen ner den i lådan bakom och där levde den faktiskt i flera år - trots att den inte ska kunna överleva här. Men till slut tog tyvärr dom hem ska vintrarna kål på den!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Det måste ha varit en enorm upplevelse. Jag har bara läst om mässan och sett bilder därifrån, men förstår att den är nåt alldeles extra.

    SvaraRadera
  3. Tänk så mycket härlig inspiration man får på mässor och utställningar! Tack för att du visade de fina bilderna. Gillar den lilla flickstatyn på sista bilden. Den hade gärna fått bo här hos mig/ Titti

    SvaraRadera
  4. Så fina inspirerande bilder du visar från din resa till England.Även jag vill ha trädgårdskonst endast i små portioner och föredrar att blommor och träd ska vara det primära men Hönan var riktigt fin och skulle gå att placera in bland blommorna.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
  5. Tack för fina bilder! Chelsea återkommer jag alltid till känns det som, men nu var det faktiskt några år sedan, har inte riktigt haft tid med utlandsresor i maj sedan jag startade egen trädgårdsfirma, men längtar dit det gör jag jämt! :) Mia

    SvaraRadera
  6. Jag har varit där en gång. Det var deras 100 års jubileum då. Det var helt galet stort och mycket och nog inte riktigt min grej men jag träffade underbara bloggmänniskor där som nu är mina hjärtevänner :)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Det finns så mycket att se där, och jag vill gärna åka dit igen.Fina bilder.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  8. Alla utom jag har varit där tror jag.
    Angående hylla så har jag sålt in ett jobb på den så då måste jag lägga locket på.
    Det är den tråkiga delen i mitt jobb. Plötsligt så blir det ett jobb av någon ting som jag gjort utan att jag tänkte det från början. Hoppas att du förstår.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Wow, så mycket fint! Förstår att du gillade det där. Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Underbart vackert!!!! Ha en fin onsdag! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  11. Läcker tillbakablick! Kan trösta dig med att den typen av viva älskar jag med för doften. Men hon är inte bara en diva utan en megadiva... Om jag anlägger en våtbädd i framtiden så ska jag kanske försöka igen.

    Den hängande trädgården blev jag inspirerad av. Vi pratar mycket om rum i familjen - just nu rum för samling..

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  12. Oj så fin dam som ligger där, den skulle jag å gärna ha i trädgården!.. finns faktiskt den del såna där trädgårds skulpturer som är fina. Fina o häftiga blommor med för den delen. Ha de gott

    SvaraRadera
  13. Det är ju helt enkelt svårt att ta till sig så mycket vackert och speciellt på en gång. Tack för fin visning.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  14. Läckra minnen att ta fram så här års. Ser väldigt trevligt ut... skulle gärna åka dit någon gång. Många fina bilder... tack för rundturen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Vilka härliga Chelsea-bilder. Visst är det kul att drömma sig tillbaka genom fotoarkivet. Tofsvivan förstår jag att du letat efter, den är jjättesnygg.

    Tack för titten och ha en bra dag!
    /Anita

    SvaraRadera