måndag 23 februari 2015

Madeira



Att tänka tillbaka på sina resor, är rätt kul.
För några år sedan var vi på Madeira. Det kom jag att tänka på, då jag läste i tidningen, att Kameliaträdet i Jönköping, fäller sina knoppar. Och att det kanske inte blir någon visning i år.
Det är synd. Kameliaträdet är över 100 år och står i ett eget växthus och visningarna har dragit en hel del folk.

På Madeira växte det alleer med höga höga kamelior. Men vi bor ju inte på en atlantö precis. Igår natt kom det snö igen.


Men på Madeira blommar det nog nu. Så nu blir det blomsterbilder!



Kapokträd, som jag har visat förr. Som jag tog frön från. Jag grubblade ju länge på vad jag hade i mina krukor. Bladen såg litet mystiska ut.

Solandra (som fått namn efter en svensk). Rätt skapligt stora blommor.



Nåldyna (Leucospermum av någon sort)
Madeiras stolthet - Echium candidans

Storbladig malva - Abutilon grandifolium. Som jag tog från av och har en planta i ett fönster. Den har dock aldrig blommat.

Vad detta är vet jag inte. Jag har fått förslag på ballongranka, vilket det skulle kunna vara. Men jag tvivlar. Jag hade flera stycken i växthuset. Men så kom en natt med mer kyla än jag hade räknat med. Så vips var dom borta.

Visst är hon väl söt, den lilla blomsterflickan med "Karlsson-på-taket"-mössa?
Madeira är väldigt kuperat och ingen ö man åker till för att bada. Men vattnet hade fin färg.





6 kommentarer:

  1. Nåldyna låter som en blomma jag skulle vilja ha...såvida den inte är svårskött. Nu längtar jag verkligen efter att kunna vara lite ute i trädgården utan att behöva dra på sig en massa kläder. Just nu snöar det här, men som vanligt är det nog borta igen i morgon..

    SvaraRadera
  2. Var där för många år sedan.Såg massor med vackra blommor.Men åka buss på den ön var ingen höjdare.Fy sjutton vilka vägar och hemska stup.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Så härligt det ser ut. Mössan är ju fantastisk :D Jag skulle gärna vilja åka dit någon gång.

    Det är nog snarare jag som har haft kameraproblem. Fast violett känns inte riktigt rätt eftersom den är mer cerise. Den som namngav pelargonen kanske var färgblind ;)

    SvaraRadera
  4. Madeira det landet har jag inte varit till men har det på min önskelista, vet att det är så vackert där.Det var fina bilder på vackra blommor och den söta damen i speciell mössa var fin.Madeiras stolthet var otroligt vacker den också med sin blåa färg.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
  5. Fantastiska bilder... så kul när du visar bilder från olika resor!

    SvaraRadera
  6. Nej men så tråkigt, att kamelianträdet fäller knopparna. Då kan jag vara glad att min ena blommar för fullt och dom andras knoppar fortfarande verkar sitta stadigt.

    Så roligt det var att få se lite bilder från Madeira. Dom har en rik flora där. Lite liknande Sydafrika faktiskt. Synd på din "ballongranka" (eller vad den nu var) som inte klarade våra kalla nätter som kan komma väldigt plötsligt.

    Tack för titten!

    SvaraRadera