måndag 9 februari 2015

Sömnlös



Att ligga sömnlös är riktigt tråkigt. Förr, när jag arbetade, var jag det mycket mer. Och visste att väckarklockan ringde tidigt.
Nu är det bättre och ingen klocka ringer. Istället kommer någon med frukost på sängen varje morgon (ibland är det faktiskt jag som kommer).



När det är svårt att sova, brukar man säga att man ska räkna får.


Jag vet inte om jag tycker det hjälper. Ibland är det något får som får för sig att vända eller vägra hoppa över hindret.





Sovtips finns det i massor, så det ska jag inga ge. Jag hade dessutom ingen nytta av dem, när jag behövde dem.


Sömntuta från Madeira, där den verkade växa vilt. Namnet är väl för att den slår ihop sig (somnar) när det börjar skymma

                                                     Lavendel lär vara lugnande.

Liksom humle. Man kan stoppa torra humlekottar i en påse och ha under kudden. Jag har prövat, fast jag vet inte om jag tyckte det hjälpte.


Gå in och titta på Bildbloggen, där fler skriver om temat Sömnlös.



12 kommentarer:

  1. Det viktigaste är nog att man inte stressar upp sig för att man inte kan sova och inte tänka på hur många timmar man måste sova. Skönt att du slipper det.
    Kaffe på sängen... vet jag nog inte vad det är. Fniss....
    Har sällan svårt att sova utan det är nog tvärtom här. Jag kan somna sittande på en stol. Fast om jag skall göra något roligt så kan natten bli lite sömnlös för spänningens skull. Jag är som ett barn.
    Allt gott till dig
    Annika

    SvaraRadera
  2. Ja att ligga sömnlös är ingen höjdare...detta snurrande och HUR trött är man inte sen när klockan väl ringer! Puh!
    Får väl testa både humle och lavendel :)
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  3. Ja fy om man skulle ha problem med att få sova.. jag har inte det i alla fall..sover som en stock o somnar genast jag har lagt mej.Jag har hört att varm mjölk skall va bra att dricka före man går o lägger sej..sen att läsa är nog bedövande.,, ha de gott.

    SvaraRadera
  4. Jag lider av sömnlöshet och vet att det är jättejobbigt. Räkna får fungerar inte för mig, Humle har jag faktiskt inte provat. Undrar om det går lika bra med Dumle?
    Titti

    SvaraRadera
  5. Kul att du tänkte på sömntutan. Det finna verkligen många roliga namn på växter.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Peppar, peppar, och allt det där. Jag är så glad över min förmåga att sova. Och jag sover oftast ännu bättre på natten om jag får sova en stund efter jobbet. Hoppas att det håller i sig. Och jag hoppas att du fick sova riktigt gott i natt i stället!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  7. Jag har också testat med både humle och lavendel, men tyckte inte att det hjälpte. Dina får är då för söta, men jag hade nog velat titta närmare på dem hellre än sova. God morgon!

    SvaraRadera
  8. Men du fick ju med ett inlägg på Sömnlös... så bra! så fint illustrerat med söta lamm, humle och sömntuta också!
    Ska strax gå in och svara på ditt mejl...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Underbart inlägg som vanligt och härliga bilder.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  10. hallå.. ja visst ligger Strömsö i Österbotten o det är inte alls långt från där jag bor.
    Men tänk jag har aldrig varit dit fast de har haft "öppet hus" vid flere tillfällen..Nångång kikar jag på programmet som kommer 17.15 från .en finlandssvensk kanal,,,då brukar jag säga åt gubbarna , "ni får börja mjölka jag skall kolla Stömsö först.. hihi..Skitt jag kan ju inte göra så jämnt..men det händer.
    Det är kul att göra kort, men jag ligger i lä..med dom som faktiskt sysslar med kort på "heltid" som Maja om du kikade in där...Men det gör väl inget, huvudsaken är att man tycker det är kul..ha en bra dag!Kram

    SvaraRadera
  11. Inte roligt med sömnlöshet! Hoppas du kan ta igen lite under dagen med en skön siesta.

    SvaraRadera
  12. Känner igen det där från den tiden jag jobbade också. Det värsta var när jag vaknade vid 3-tiden och inte kunde somna om. Då blev alla små, små problem dessutom jättestora. Sådant som jag inte ens ägnade en tanke åt under dagtid blev till jättelika orosmoment under natten. Sedan jag slutade jobba har det mesta blivit bättre. Ingen mer migrän och sömnlös ligger jag sällan. Sömntuta har jag hört talas om men egentligen aldrig vetat hur den ser ut. Kul att få se den på bild.

    Ha en fin dag!
    /Anita

    SvaraRadera