söndag 15 februari 2015

Ultramarin - ett fototema



Jag tror jag har haft med den här bilden förut, över vår sjö en kväll. Bilden är inte redigerad, men ändå så blå.


Att hitta marinblå blommor är svårare. De drar gärna åt lila.

En skäggbuske, som jag hade förmånen att njuta av i ett par år, sedan dog den.

Nja, inte marin riktigt.

Här blev det rätt färg!


Svart aronia, som ser marinblå ut.
Mitt halsband i Lapis är i rätt färg.

Och mina örhängen av musslor, som är så polerade att de ser ut som porslin och i rätt färg.

Hos Charlotta finns fler ultramarin motiv att titta på.




20 kommentarer:

  1. Svart aronia måste jag nog skaffa förr eller senare. Himla fin och dina örhänge helt klart speciella. Vilken färg!
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Tack för bilden på skäggbusken, sitter och jämför med bilder på "min" blåa buske som jag såg i London, den liknar den men ändå inte, blomklasarna och bladen är inte riktigt lika. Fina blå inslag, gillar ditt halsband och örhängena. Ha en skön söndag! Marika

    SvaraRadera
  3. Aroniabären har jag med och de bären är fint blåsvarta. Dina smycken gillar jag.

    SvaraRadera
  4. Coolt! Gillar verkligen marinblått, men det ÄR verkligen svårt att fåna på bild, nästan lika svårt som vissa röda nyanser! TAck för hälsningar hos mig! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  5. Glömde säga att örhängen var helt fantastiska! Har du gjort dem själv? :)

    SvaraRadera
  6. Fina bilder i ultramarin. Och vilken skäggbuske du har, imponerande. Jag har haft men på våra breddgrader övervintrade dom inte hur jag än gjorde. Alla bilder är fina men kvällsbilden slår ju allt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Att pynta sig med naturens skatter, det är det rätta. Häftiga och vackra örhängen.
    :)

    SvaraRadera
  8. Så fina bilder med den vackra blå färgen bilden på sjön är verkligen enastående vacker samt halsbandet och örhängena .Inte så lätt att hitta den exakta färgen man får anstränga sig lite grann vilket blir en rolig utmaning.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
  9. Otroligt vackra vindruvor. Vad är det för sort?

    Ha en fin kväll!
    //Linda

    SvaraRadera
  10. Så härliga ultramarina bilder. Vindruvsklasarna är ljuvligt vackra.

    SvaraRadera
  11. Härliga val allihop! Blev riktigt imponerad av vindruvor (jag också ;) ). Ha en fin vecka. /Anette

    SvaraRadera
  12. Många vackra fina marinblå blommor, bär och smycken... fin samling... perfekt till veckans färgtema!

    SvaraRadera
  13. Så vackra bilder i blått, speciellt den första! Fast ALLT med blommor är mycket välkommet just nu, min "trädgårdstarm" har börjat få hemska abstinensbesvär!!
    Jag längtar enormt efter våren och står ofta och tittar ut i trädgården och funderar på vad jag ska hitta på i vår. Ja, alltså det vanliga arbetet vet man ju - men nått kul och nytt måste man roa sig med! Men vad.....!?
    Så snart hoppas jag att jag kan visa bilder på växter igen och bara inte en massa från våra prommisar.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  14. Vilka vackera bilder. Sjön, oh! Och blomman där "solen kommer ut ur"!

    SvaraRadera
  15. Tack för din kommentar hos mig! :) Men det där med sterilisering av jorden det är ju bara självbevarelsedrift! :) Men man kan ju beställa nematoder och vattna ned eller sätta tändstickor med plånet neråt i krukorna med, brukar funka, men är kanske inte optimalt för ätbara sådder, för svavel anses ju som gift idag! Hoppas du får bukt med eländet! :) Mia

    SvaraRadera
  16. Skäggbusken är så himla fin. Köpte en gång men se den trivdes inte alls där jag satte den. Får prova igen helt enkelt.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  17. Du har ju lyckats att hitta den perfekta ultramarina färgen! Den vackra bilden över er sjö är helt ljuvlig!
    Ha en fin vecka!
    Milla

    SvaraRadera
  18. Fina Blomman för dagen och kul örhängen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Det är något speciellt med det blå...så är det bara! Jättefina bilder som vanligt...
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  20. Härlig kvällsbild i blå toner, och läckert med halsbandet och örhängena. Skäggbusken tycker jag är så fin, men tror inte den skulle trivas här hos oss.
    Hälsningar Titti

    SvaraRadera