fredag 4 maj 2012

Madeira

Madeiras stolthet (Echium candicans)








En veckas vistelse bjöd på dramatisk natur och en oändlig mängd blommor.




Massor av Jakarandaträd med knall-lila blomning

Afrikanskt tulpanträd med rödorange stora blommor


En skog med Kameliaträd i olika rosa, vita  och röda blomning!

Med undervegetation av Agapantus. Inte alls fel!







Solandra (Solandra grandiflora) med jätteblommor klängde på murar. Namnet har den fått av Linnes lärjunge Daniel Solander (från Piteå föresten)


Även den här klängde på murar. Klockthunbergia (Thunbergia grandiflora). Den har fått sitt namn efter Carl Peter Thunberg, en annan av Linnes lärjungar och han kom från Jönköping.
Den sätter nästan aldrig frön och den är svår att ta sticklingar ifrån. MEN där den trivs, kan den bli ett ogräs. Det hade inte gjort mig något!!





Det finns många botaniska trädgårdar på Madeira. Och även orkideträdgårdar. Där hittade jag den här, med en konstig färg och helt ny för mig. Mer märklig än vacker tycker jag.

Det finns väldigt mycket bananodlingar på Madeira.


Tyvärr går det inte att visa alla blombilder. Avslutar därför med en Hibiscus.

Men eftersom jag nämnt Linne, kan jag också nämna Columbus.

Här ser det ut som om han kommer med sitt skepp. Columbus träffade sin fru på Madeiras grannö och han var en hel del på Madeira.







2 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder från Madeira. Där har jag aldrig varit, men dina bilder har verkligen fått mig att längta dit.

    SvaraRadera
  2. Vackert jag skulle också vilja åka till Madeira.....
    Svar: Jag har "målat" bilderna i Photoshop som är ett bildbehandlingsprogram. Lätt som en plätt, men lite känsla måste man ha ändå :)

    SvaraRadera