lördag 26 maj 2012

Sommarvärme

Äntligen blev det varmt och skönt.
 

Det blev premiär för att sova över i sommarstugan i år. 



Det blev premiär för första doppet i 16-gradigt vatten. Nej, absolut inte för mig. Jag badar nog inte alla år ens. Men jag känner en väl, som badade vid stugan.

Nej, jag är en riktig badkruka.

Det blev premiär för att lägga i vår båt, en liten plasteka.


Det blev inte premiär för fisk. Och det blev ingen fiskelycka heller. Jo, för fiskarna. Förra gången jag fiskade fick jag fyra stora braxar, en liten abborre och en fästing (nej, det var nog den som fick mig)

Här har vi en brax.



Jag tittade efter ormar, som jag tycker är litet fascinerande. Denna skogssnigeln var det mest ormlika jag fann.


En flickslända tror jag det är. Även pojkarna kallas så.



Det finns en del djur att se på. Tranorna bygger alltid bo i vassen. Hägern spatserar omkring, men om den även häckar där, vet jag inte.


Detta är troligen spår av utter, som också finns där. Vi kan se stora mängder flodmusselskal, som tydligen ha ätits av uttern.


En skogsviol.



Jag vet inte vad detta är, men det har följt med oss hem från en tysk vägkant. Och har tagit sig.


Detta är elände. Vårt fina persikoträd, har fått krussjuka. Det är vanligt på persikoträd och andra år har det blivit några krusiga blad, som man lätt plockat bort. Men detta!! Idag har en stor del av trädet blivit klippt med sekatören.


Men vädret är fint och persikan hämtar sig kanske.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar