onsdag 17 oktober 2012

Nygräddade



Jag fick inspiration att också göra egna knappar. Här är en plåt nyss urtagen ur ugnen.





Min tanke var att det skulle bli något att sätta på de kuddar jag skulle sy. Men då kuddarna var klara tyckte jag inte alls att det såg bra ut.



Så här blev det och hade blivit för mycket med knappar också.



Alla kuddarna är litet olika, även om det är samma tyger.









Jag har berättat att jag en gång köpte upp ett stort knapplager och har knappar kvar för hela min livstid troligen.

Men jag har också köpt en del av ett tyglager en gång.
Min svägerska hade fått nys om ett ställe, som sålde billiga tyger. Klart att vi åkte dit.
Det var en diversehandel i Fjällbacka. Tygerna fanns i mängder i ett hus på gården.

Och priset! En krona per meter. Även om det här var många år sedan, var det extremt billigt.
Vi köpte på oss massor. Men varför köpte vi inte allt??

Jag sydde massor av blusar, klänningar, nattlinnen, foder m.m. Tyget var av typ crepe de shine - ett slirvigt sidenliknande tyg.
En del sålde jag till sykunniga väninnor för 2:-/metern (varför tog jag inte åtminstone 3 kronor?).

Alla tygerna är slut. Men vad roligt det hade varit att ha litet Fjällbackatyg kvar. Det hade absolut varit gångbart idag också.



4 kommentarer:

  1. Milda makter så lika vi är. Jag har också köpt upp knapp, tyg och sytrådslager när ett företag gick i konkurs. Min man undrade vad jag skulle ha allt till, men sånt begriper ju inte karlar. Mina döttrar hittar alltid nåt när de är där och rotar. Jag älskar att åka ut på såna storförsäljningar. Snyggt med kuddar i samma färg men olika mönster. Hur har du gjort knapparna? De är hur fina som helst. Kram

    SvaraRadera
  2. Nämen ser man på, här har det gräddats knappar...
    Håller med om att de inte tillförde något till dina kuddar. Men de kanske kan passa på något klädesplagg till inte alltför små barn?

    SvaraRadera
  3. Kul att du bakade knappar...för ur din ugn brukar det alltid lukta så gott av något nytt bak som är på gång! Men vilken rolig idé att göra egna knappar!Tänk så synd att just det tyget är slut, hi,hi,hi.. du som har så dåligt med tyger. Kära älskade vän, du har hela syrummet fullt med tyger och säkert tusen knappar.
    Jätte snygga dynor och kuddar!!!!
    Vi hörs.
    Kram & vink.

    SvaraRadera
  4. Men oj... kan man baka knappar?! Fina blev de och ååh vilka fina kuddar :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera