måndag 10 februari 2014

Litet mindre grått



Nej, inget fotofärgtema. Men ändå. 
Vädret är litet ljusare. Inte någon sol. Men fåglarna kvittrar. Det porlar i bäckar. Och känns angenämare.







Hur gick det med kattugglan? Det slutade ännu dystrare än grått. Maken hade precis byggt klart sommarstugan. Plåt att sätta på skorstenen var inköpt, men ej hunnit komma på plats. Då flög ugglan ner i skorstenen och kunde tyvärr inte komma därifrån . Den hade rasat ner i kaminen.

Det var vi verkligen ledsna för. Kattugglan är vår vanligast uggla, men jag ser aldrig ugglor ändå. Vid sommarstugan kan vi erbjuda så mycket god mat. Inte minst sorkar. Därför byggde maken en uggleholk enligt beskrivna mått. Den blev gigantisk, som en mindre hundkoja. Efter detta har vi hört uggleläten, men vet inget om den bosatt sig i holken. De kan lika bra bo i ihåliga träd.




9 kommentarer:

  1. Jag hoppas att min man också ska vara lika flitig med att bygga bo till bevingade varelser.

    SvaraRadera
  2. oj så sorligt.. men så är ju livet gång..de dör o föds...el trvärtom.. Ja vispagröt är samma sak som klappgröt.. brukar koka den nångång då jag har lingon kvar i frysen...gott ät det också.Fina bilder på vatten..lika långt har det inte hunnit här opp i Österbotten(mitt emot Ö-vik i Sverige) ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Stackare!! Härligt med ugglor, men som du säger hörs de oftare än de syns. Ha det fint.

    SvaraRadera
  4. Haha! som en hundkoja ;)
    Kul att se om en uggla flyttar in där... Det skulle jag ha gjort om jag vore en uggla.

    Fast du verkar ju vara en iaf.... nattuggla, som lägger upp ett inlägg kvart över 4 ;)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Härligt med porlande bäckar och isfritt vatten!
    Trist med kattugglan... vi hade gott om både kattugglor, sparvugglor och även en del pärlugglor då vi flyttade hit för 15 år sedan, men med igenväxande marker där boträden fanns så ser vi dem nästan aldrig numer. Kattugglan hör vi, men en bit bort...

    SvaraRadera
  6. Visst är det vår i luften nu? Jag tycker det är jätteskönt, även om jag givetvis är medveten om risken för bakslag.
    Va tråkigt med ugglan:-(
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Stackare så sorgligt. Vår näst intill tama ekorre drunknade och en gång kom vi hem och hittade en väldigt grå talgoxe i braskaminen – den klarade sig dock. Nu har vi när över både vattentunnan och skorstenen.

    Kika längst ut till höger på bloggen – där finns en etikett som heter odla upp och ner. Jag vattnar ovanifrån.

    Hoppas du får en fin dag!
    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  8. Ps! Hoppas att en ny uggla hittar hem till er. Jag hoppas på en ny ekorre.

    SvaraRadera
  9. Så tråkigt med ugglans öde! Hoppas att det kommer en ny uggla som vill bli hyresgäst i er fina holk.

    Kattugglans läten hör vi om kvällarna. Lite spöklikt och ödesmättat låter det när de hoar till varandra i mörkret.

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera