lördag 22 februari 2014

Svart är egentligen ingen färg



Denna veckan är det svart färg som står som förslag.  För några år sedan var svart en trendig färg i trädgårdar. Men riktigt svart är inte lätt att få till. Det blir "nästansvart".





Aklejorna är så gott som svarta. Eller brunlila kanske.
Sorten kallas Sotakleja (A.atrata)


Luktärten är också litet brunlila.

Violen likaså. Helt svarta violer finns dock.



Men denna petunian är verkligen sammetssvart. Jag har den ihop med gul pelargon.  Sorten heter Black Velvet.

Precis som den svarta skogssnigeln.

Usch!!

Mer svart finns hos Charlotta.http://charlottasgarden.blogspot.se/



20 kommentarer:

  1. Så fint! Vet du vad aklejan och petunian heter? Blir ju jättesugen!

    Trodde att du som bor så nära också skulle ha sol.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Du hittade en hel del svart. Petunian är mycket vacker. Jag undrar med över namnet på den. Själv har jag svarta violer som sprider sig lite överallt. Jag hittar dem på olika ställen i trädgården varje år. De där två sista svarta är jag inte alls intresserad av att ha.

    SvaraRadera
  3. Ååååh, så mange vakre svarte. Jeg falt helt for Akeleien. Sjelden farge. Synes mindre godt om de krypende svarte:) Ha en flott helg.

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder på svarta blommor.
    Jag får nog utöka i trädgården.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  5. En liten planta någon gång vore jättetrevligt om det kommer en ny. Är så förgrömmad på mig själv. Jag hade en akleja som blev när mina här hemma korsade sig i en helt fantastisk blå färg. Jag var som förhäxad av den där blomman. Och vad gjorde jag? Rensade bort den av misstag - hur dum kan man vara!?! Hoppas att de jag har nu ska korsa sig på samma sätt, men det är väl kanske inte så troligt ...

    SvaraRadera
  6. Tack för att du ville titta in ;))....så mycket vackra blommor du visar ;).....jag menade mest att jag har varken reklam eller någon blogglista på min blogg.....vet inte hur man länkar till bloggen....så jag får ha det så här så länge hihi.....andra har ju reklam och små bilder på sidorna och mycket annat.....så liiite missuppfattade du nog....men det gör ingenting ;))).....kram på dej
    Bia

    SvaraRadera
  7. Snyggt med dina svarta blommor! Acklejan var ju läcker och petunian WOW! Ha en fin vecka.

    Anette

    SvaraRadera
  8. Alla bilder är så vackra utom de två sista för dom djuren gillar jag inte. Den svarta aklejan satte jag förra året hopps den blommar i år.
    är lite av en svart frik jag
    ha en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker akleja! Svarta blommor har jag inte många av, men en sån akleja skulle jag gärna ha:-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Svart eller nästintill är såå snyggt! I år har jag faktiskt köpt svarta rädisor, som jag hoppas kommer att bli en liten kontrast på tallriken.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Å, så många! Jag minns också den där trenden, men jag nappade aldrig på den, vilket jag kan ångra lite nu när jag ser dina bilder. Aklejan vet jag att jag försökt så, men jag glömde nog av dem. Apropå våra kära vänner, de bruna sniglarna. En kompis har redan hittat fyra stycken, de kryper tydligen in under hennes markduk längst gångarna. Uscha mig.

    SvaraRadera
  12. Ursnygga svarta saker!
    Ha en god lördagskväll!

    SvaraRadera
  13. Den svarta aklejan är helt underbar! En sån ska jag leta efter! Vill ha!
    /E

    SvaraRadera
  14. Such an amazing color of flowers
    Greetings

    SvaraRadera
  15. violen och petunian var som sammet! :)

    SvaraRadera
  16. Väldigt vackra blommor, Aklejan är superfin. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  17. Blev så avis på din fina svarta Akleja! Måste sätta upp den på önskelistan./ Titti

    SvaraRadera
  18. Snygga svarta och "nästansvarta" blommor hos dig! Den där aklejan är läcker... lägger den på minnet :) Man förstår varför petunian har fått sitt namn... stämmer precis...
    Avstårnog färgtemat den här veckan också... har inte något svart... ja, skogssniglar då... och någon svart svamp... men inte mycket annat...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Den svarta petunian slår mig med häpnad. Häftig! Men jag tror inte jag skulle välja den ändå, för jag känner nog inte för svarta blommor i min trädgård. Snygg var den i alla fall.
    Tack för att du delat så många svarta bilder från din trädgård.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Underbara svarta inslag från din trädgård.....sniglar och spindlar kan jag dock vara utan....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera