torsdag 13 februari 2014

Mässor och mössor



Nyss hemkommen efter en promenad i riktigt räligt väder. Blåst och snöblask - rätt i ansiktet. På hemvägen fick man iallafall ispiggarna i ryggen.


Ett par snödroppar intill husväggen, ändå ett vårtecken.


Men nu ser man fram emot roliga mässor.

Syfestivalen i Älvsjö är redan kommande helg. Eftersom jag var där förra gången, så avstår jag i år. Jag är inte utan tyg heller

I mars 6:e till och med 9:e är det Trädgårdsmässa i Malmö. Den har jag aldrig varit på. Får se om det blir i år.

14 - 16/3 är det Syfestival, även den i Malmö. Den har jag varit på en gång. 


Jag har nästan syfestival hemma. Gamla mönster som min mamma sydde av en gång. Till exempel "Det talande mönstret". Troligen lätt att följa. Och tyg finns.

Men jag använder inte de gamla mönstren. Har mest kvar dem som kuriosa. Men ett på en mössa, som var vanlig förr, syr jag ibland på kul. Sys i dubbelt tyg och vändes ut och in. Lättstruken då den är alldeles platt.


Ett mönster till mössa, jag ofta använder och som är superlätt. Sys i dubbelt tyg (trikå)och vänds ut och in. Sys ihop i toppen.





20 - 23/3 är det Trädgårdsmässa i Älvsjö. Den har jag besökt några gånger. Och det blir det nog i år också.

Vad ser jag fram emot där? Tomatplantor har jag inte sått. Förra året blev det en sort som hette Lemon Boy. Den ska det bli i år, helst flera stycken. Litet roliga pelargoner kanske. Förra året blev det en gul.





9 kommentarer:

  1. Kul att bli påmind om lite mässor. I Älvsjö har jag aldrig varit, men ofta i Malmö. Tror knappast det blir i år. Liksom du så har jag lite tyg hemma. Den där mössan känner jag igen. Kallas den inte för Kråka? Jag sydde sådana till mina flickor när de var små. Min mors gamla mönster har jag fått och en del har jag ramat in. I år skulle jag vilja påka på Trädgårdsmässa för det är så länge sen jag gjorde det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får plocka bort ett P. Ibland är mina fingrar snabbare än min hjärna.....ganska ofta förresten.

      Radera
  2. Det verkar så lätt och enkelt när du pratar om dina mönster och att sy. Jag antar att jag aldrig fick den genen. När jag ska sy är alltid undertråden slut eller så mäter jag fel. Tacka vet jag frön och plantor...

    Ha det bra

    SvaraRadera
  3. Det verkar så lätt och enkelt när du pratar om dina mönster och att sy. Jag antar att jag aldrig fick den genen. När jag ska sy är alltid undertråden slut eller så mäter jag fel. Tacka vet jag frön och plantor...

    Ha det bra

    SvaraRadera
  4. Ispiggar är ju sådär kul, desto skönare med underbara snödroppar!
    Tomatfrön sår jag inte förrän i slutet av mars, annars hinner plantorna bli så rangliga.
    Den gula pelargonen fick jag som stickling av en vän, den är verkligen vacker och bladen speciella.
    God kväll, kram Maria

    SvaraRadera
  5. usch för sånt väder.. här har det hållit opp idag, inge snöblask..Jag har bakat o lagt lite i frysen , bra att ha då nån kommer o man ska ha kaffe..du vet såna där som "bara dyker opp", haha.. sen har jag haft skitont mellan skulderbladen..hela dagen..har ätit värktabl...Fin klänning o hätta..minns jag sydde såna åt flickorna då de va små på 80 talet..

    SvaraRadera
  6. Trots ruskväder vaknar livsandarna i takt med att ljuset återvänder. Kul då att bli påmind om mässor och annat som man kan se fram emot!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  7. Symässan i Malmö är nästan ett måste för mig och en jobbarkompis. Vi har nog bara missat den en gång på 10 år! Vi går runt ett par gånger och shoppar loss. Än har vi nog inte sytt, stickat och pysslat upp allt vi handlat. Det är ju bra hyllvärmare!
    Kram Agneta
    Ps. Trädgårdsmässan i Malmö får nog också ett besök.

    SvaraRadera
  8. Ser ju lätt ut det där... men jag skulle förmodligen inte lyckas ändå...
    Trädgårdsmässor däremot - det är kul! Brukar bli dyrare än vad man tänkt sig... men kul är det! Funderar också på Älvsjömässan... får se... kanske ses vi där :)

    SvaraRadera