söndag 23 mars 2014

Älvsjömässan 2014



På fredagen var vi på Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässan.
Kanske valde vi fel dag. Det var kö och trångt.
Visst var det mycket att se, men jag undrar om det inte varit ännu mer de senaste åren. Det var fjärde året jag var där.
Eller så hade vi höga förväntningar.

Jag var väldigt inriktad på att tomatplantor av sorten Lemon Boy. Några slanggurkor och någon litet annorlunda blomma. Och elefantvitlök är jag också på jakt efter.

Tomatplantorna var små. Inte större än de stackare jag själv dragit upp. Kanske för att mässan var något tidigare i år. 
Blommor, förutom pelargoner och penseer, var det inte så mycket av.
De här hade dock kommit längre, men de var bara skådebröd.

Mmm .. jo men det såg väl mysigt ut. Växthuset måste bli större.

Men visst blev det en hel del plantor med hem ändå. Tomat- gurka och chili. Dock inte av de sorter jag tänkt. Men det kan ju bli spännande. En thailändsk ROSA sort till exempel.

Några roliga ideer då?

Njäää...inte i min trädgård.


För växthuset. Så högt i tak har vi inte och ingen el framdragen. Så det föll också bort. Tyvärr.




Det här var en ide´som kändes ny. Fast jag vet inte var jag skulle ha den.

Hela lördagen gick åt att plantera om tomat-, chili- och gurkplantor. Det doftade så gott om tomatplantorna. Doftade nyttigt på något sätt.
Och så tog det en del tid att rensa bland perennerna. Jag har bestämt mig - prästkragarna ska bort. Även om de är vackra så uppför de sig inte bra. De lägger sig ner över allt annat. Och de har spridit sig enormt. Det blir mycket plats för annat.

Idag har det kommit två hagelskurar och dessemellan skiner solen. 

Eftersom Älvsjömässan hör våren till, får detta räknas som ett inlägg bland vårtecknen.



11 kommentarer:

  1. Först: Tack för din kommentar, det är Yucca gloriosa variegata på bilderna - och nu har jag åtgärdat missen!
    Vi bpdde mittemot mässan så där var man ju jämt, men ärligt talat så tyckte jag att den fått lite fel inriktning redan innan vi flyttade för 10 år sen. Den där skrotbilen skulle passa som dekoration på vår tomt, men vi har ju en "död" traktor istället. Och jag får absolut inte sätta dit några växter på den. Inte heller på hästkärran...där går gränsen säger min gubbe! Och jag är böjd att hålla med.....
    Trevlig Söndag - nu ska jag ut och göra lite nytta!!
    Susie

    SvaraRadera
  2. Skulle nog också behöva ha större växthus....... Visst är det otroligt att odla 22 tomatsorter, men jag kan inte sluta. Är tomatberoende!! Min mamma som hjälper mig att så har bråda tider i år minsan. Kan omöjligt säga en favoritsort, tycker ALLA tomater som odlas själv är goda. Men småtomater är nog absolut de godaste, chocolate cherry är ju underbart goda. Nytt för i år (bland annat) är 2 sorters minitomater, Micro Tom och Red Robin. Ha en fortsatt fin söndag! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  3. Låter intressant med Trädgårdsmässa. I fjor drog Göran upp tomatplantor från frön, men vi tänkte köpa färdiga plantor i år. Lemon Boy...är de tomaterna gula eller de smakar åt citronhållet? Visst är det kul att se alla ideér som visas upp, men tyvärr så är de flesta ogenomförbara hemma i ens egen trädgård.

    SvaraRadera
  4. Jag var också på mässan i fredags och inte heller jag var riktigt nöjd. För mycket krimskrams och för lite växter tycker jag.
    Hoppas du får en fin ny vecka!

    SvaraRadera
  5. va kul med en trädgårdsmässa.. mycket lustigt du såg.. jag vill inte heller ha en sån bil i min trädgård--;O).

    SvaraRadera
  6. Va, hagel? ja jag hörde det på nyheterna..
    Mässor i all ära men jag har också en känsla av att det blir lite för trångt och för mycket på nåt vis. En och annan idé kan man ju snappa upp och kanske uppskatta det man har själv mer. Var det chiliplantan som var Rosa? Det lät spännande.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  7. Visst är trädgårdsmässan ett fint vårtecken, även om man kanske inte alltid är helt nöjd! Jag handlade inte så många växter denna gång, jag spar mig till Kista-mässan om en månad. Då har kanske vårvädret återvänt och växterna får en bättre start. Vi har ju precis fått snö denna vecka:-(

    SvaraRadera
  8. Har du bara varit här en enda gång, då är det dags att åka hit igen tycker jag! Bästa tiden är nog i slutet på sommaren, efter den 15 augusti.Då är alla trädgårdar frodiga och vackra, man kan bada i ljummet hav och kvällarna brukar vara varma och mörka. Alltså lite sydländskt.....
    Fast det är klart, försommaren är inte dum den heller. Speciellt om man inte är så sugen på havsbad. Ljusa och torra nätter utan kvällsdagg med massor av fågelkvitter. Dessutom är veckan före midsommar "Trädgårdsvecka" med öppna privata trädgårdar!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. Håller med dig om de där prästkragarna. Från en ensam planta till myriader av frösådder på ganska kort tid. Tomatsorten lät spännande... Citronpojke :) Skulle vara kul att gå på mässan nån gång... Men trångt och bökigt känns jobbigt. Har varit några gånger på Lisebergs trädgårdsdagar och senast blev jag riktigt besviken.

    Hoppas du får en skön vårvecka! Kram, Carina

    SvaraRadera
  10. Ser inte ut som jag missade så mycket... det var sig likt som alla andra år förstår jag... kul att prova lite nya sorter - det blir säkert bra :)
    Någon skrotbil tror jag inte passar in här, men ett större växthus... men det är klart... med tanke på att vi är ute med husbilen så mycket så är det nog inte heller nödvändigt just nu...

    SvaraRadera