söndag 2 mars 2014

Mera vår



Nu duggar vårtecknen tätt. Hos Annica i hennes blogg, kan man se ännu mer, men här är mina.

Första lilla blåsippsknoppen i min rabatt.


Även den enkla snödroppen är vacker när man tittar in i den.


Den lilla ensamma vintergäcken har vuxit till sig något.

Min väninna i Skåne har fått en hel matta i sin slänt ner mot ån. Man kan säga att vintergäcken verkligen har etablerat sig.

Vi har tre stora risiga kaprifoler mot en vägg. Inte vackra alls och knappt inga blommor. Två av dem kapade jag 15 cm från marken. Nu när jag ser att de överlevt, borde jag klippt den tredje också.

 

I en kruka har jag petat ner kvistar, som jag skrivit "körsbärsträd". Jag förstår att jag menar att det inte är körsbär, men att det liknar. Nu tycker jag dock inte alls att de liknar körsbär, mer som videkissar. Men de är rosa. På ett ställe har en kisse ramlat av, så det ser ut som en gul blomma. Vad skulle det kunna vara?


Ett vårtecken? Flygande myggor. Så brått behövde de väl inte ha.


Och vårens första penseer är inköpta.

Fler vårtecken från olika delar av Sverige, och till och med från Finland, visas här.



15 kommentarer:

  1. Härligt med vårtecken. Ska bli mycket spännande att se vad det blir av "körsbären". Vi köpte också en del penseér igår. När de planterats i fönsterlådorna är det riktig vår.

    SvaraRadera
  2. Det var ju många trevliga vårtecken! Även här är penséer inköpta, men det lär bli fler!

    Ha det bra
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Det är ju helt otoligt att de orkar upp utan sol, undrar vad som lockar dom.
    härlig är det i alla fall: Här både snöar och regnar det idag
    Ha en fin kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Å en liten blåsippeknopp! :) Vilken backe av vintergäck, underbar!
    Här tittar jag just nu ut genom fönstret på ett av de bakslag man helst vill slippa. Snön faller med stora tunga flingor. Nåja, inte annat att vänta i början av mars.
    Ha det gott!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. ja det är olika...inte minsta knopp hos mig. Så fint du har det!

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar vintergäcksmatta. Vintergäcken trivs inte hos mig. Och redan penseer. Jag har inte sett några i butikerna än.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Härligt, härligt! En sån vintergäcksmatta drömmer jag om undrar om jag får den nån gång? Jag har också köpt lite vårblommor och satt ut. Det är ett måste ;) Ha en fin vecka. kram Anette

    SvaraRadera
  8. Vilka vårblommor, helt underbart och den lilla blåsippan som tittar fram, så ljuvlig.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga vårtecken du har! jisses va mycket vintergäck..ha aldrig sett måste jag ju säga.Här snöar det idag så nu är vintern tillbaka, kanske mer normalt för vår del..för att få vår i början av mars är nog ovanligt..Nog är det videkiisor som blommar hos dej o den som trillat av va väl "slut".Kramar

    SvaraRadera
  10. Härliga vårtecken! Här finns alla vårtecken under snön... förhoppningsvis bara högst tillfälligt! Såg också penséer i affären före helgen, men jag vände snabbt åt ett annat håll... men nästa helg kanske...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Våren är härlig! Mycket vackra bilder!

    SvaraRadera
  12. Så mysiga vårtecken du visar! Visst är det snart vår, det känns i kroppen!!
    Det måste vara någon typ av sälg eftersom den har "kissar". Exakt sort kan dock vara knepigt att få fram nu. Själv har jag beställt en på Öland som ska hämtas i april som har svarta kissar. Låter väldans snyggt, men sen ska busken/trädet växa snyggt också!!

    SvaraRadera
  13. Så underbart det är i dessa tider! Knoppar och sol å sånt!
    Salix är ett ganska stort släkte...svårt att säga vad det är för sort..
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  14. Usch så avis jag blir över din Blåsippe-knopp. Underbart med alla vårtecken:-)

    SvaraRadera
  15. Hej, du undrade om sälgen.....nej, den är nog som den ska vara. Jag håller ner grenen lite bara för att kunna fota, men upp och ner är den inte (fast jag var tvungen att gå ut och kolla ;)). Men den kommer väl mer i "nedåtläge" när man håller ned den.

    SvaraRadera