lördag 22 mars 2014

Randigt!



Förra veckan var det prickigt och denna veckan är det randigt.

 Jag trodde bara jag hade en randig. Men vad jag bedrog mig!

En randig krokus, visste jag att jag hade bild på.

Men det var ju också den randiga primulan som jag köpte förra påsken. Hoppas den lever i någon rabatt.

Dålig bild, men namnet är inte dåligt. Blågrått kapuschongfly. Varför den heter så vet jag inte, för den är varken blågrå eller har kapuschong. Fjärilen det blir av den, blir  klatschig gråbrun.

Flickslända tror jag den heter, fast om det är en flicka vet jag inte. Vad jag kan se, ser pojkarna likadana ut.

En randig en, som väl inte alla är så förtjusta i.
Dekorativt randig. Fyrbandad blombock tror jag.

Också en randig. En skogskackerlacka , som annars lever i skogen. Fast här har den gömt sig bra, i en av kanalerna i växthuset.

Och så mina pantersniglar, som trots namnet är randiga. Varför inte tigersniglar? Här på väg att bli fler.


Blev det långrandigt med randigt på längden och på tvären. Nu blir det iallafall inte mer randigt. Och detta är nästsista färglördagen. Nästa lördag blir det var och ens favoritfärg. Kan det bli litet blått tro?
 Men Charlotta ska ha tack för att hon hittat på så mycket färger. Titta gärna in och se på hennes och andras ränder.







12 kommentarer:

  1. Åh, den randiga primulan.... :))
    Jag håller tummarna för att den kommer upp hos dig i år igen, vilken goding!

    Tack för att du är med och delar bilder från din fina trädgård. Det har verkligen lyst upp mörka vinterdagar.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Så mycket randigt du har i din trädgård, både växter och djur. Ska bli spännande att se vilken färg du väljer. Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Vilken snygg primula! Du har hittat många intressanta insekterna när du botaniserat bland växterna - utom kackerlackan. Jag ryser bara jag hör namnet.

    SvaraRadera
  4. Skogskackerlacka....Usch, jag ryser av bara bilden. Hade ingen ANING att de finns i våra skogar...bläää. Hoppas jag aldrig kommer att stöta på den.

    Vårkram / Therése

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker krokus! Jag sitter här och tittar på rabatten jag gjorde i ordning och funderar på hur jag tänkte när jag enbart satte vita krokus – våren ska ju vara en vild massa av glada färger. Får försöka fixa det till nästa år :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder....krokusen blir en favorit....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Blommorna är så fina men jag vet inte om jag gillar de där krypen du fotat, de får nog stanna hos dig hihi
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  8. Nej, det blev minsann inte långrandigt, tvärtom kul att du hittat så många randiga djur också! Jag hittade en ollonborrlarv idag. Vit med brunt huvud och vilken feting!

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Det var ett väldigt djuriskt randigt inslag. Läckra! Nej, jag vet inte vad det var för larv jag hade på bild. Det är kul med en och annan larv i trädgården, men ibland blir det för mycket. Fast då brukar de vara små och gröna, åtminstone hos mig. Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  10. Vilka läckerbitar! Gillar kapuschongfly-larven bäst, vilket härligt namn...kanske han bor i en kapuschong någonstans hemma hos dig...har du kollat?
    Kram Titti

    SvaraRadera
  11. Den där primulan vet jag att jag sett förut... den är bara såå läcker - och den randiga krokusen... väldigt fin! Många fina randiga djur - både med och utan ben... bra jobbat!
    Ja, du har rätt... det är kul och inspirerande att leta bilder till alla olika teman :) Kul att du kommenterar dem hos mig - tack, tack!

    SvaraRadera
  12. Wow, så många randiga saker du visar! Jag tror inte att jag har så många i trädgården så jag får nog fylla ut med lite ovidkommande!!
    Min favorit är också Simon, först och främst för att det är en karl, inte en av dom halvvuxna tonåringarna (som iofs är OTROLIGT duktiga) och sen för att han har varit så vansinnigt duktig. Honom måste ju en tjockis som jag bara hålla på!
    Fast hon Gunhild är ju rolig också - och så har hon ett så trevligt namn!! *fniss*
    Hälsn
    Susie Irene Gunhild

    SvaraRadera