onsdag 12 mars 2014

En främling i trädgården - ett nytt fototema


Linda med Växthusliv, har ett förslag att spinna vidare på.
En främling - hur ska man tolka det med en bild från trädgården?


Jo, nu kom jag på det!


För några år sedan hittade jag en skalbagge på en kofta som jag haft i trädgården. Skalbaggen var redan död, men det var en sort som jag aldrig sett. En främling hos mig alltså.


Jag fick efter många efterforskningar veta, att det var en harlekinkackerlacka. Tydligen inte så otrevlig som den tyska kackerlackan, men ändå. Lever i Asien. Men hur hade den hamnat hos oss? Vi hade inte varit utomlands på länge då. Ibland följer ju främmande djur med hem. Men vi såg aldrig någon mer. Puh!



I övrigt har jag ju haft växter, som jag dragit upp från frön, som varit främmande för mig. Men det har jag visat förut. Just nu har jag några som kommer ur frön från Seyshellerna, där jag aldrig har varit. Fröna har jag fått av min syster och hon visste inte vad det var. Ska bli spännande.
Annars tror jag det är vanligt att man får främmande växter under fågelbordet. Sådana som man inte får odla.

För några år sedan hade jag en okänd växt i växthuset. Den växte och växte och att det inte var ett vanligt ogräs, såg jag.
När blommorna kom, kunde jag få fram vad det var. Axlobelia, men var den kom ifrån vet jag inte. Nu har jag den i rabatterna och där blir den mycket mindre. Den är fin.



Undrar vad andra har för främlingar i sina trädgårdar. Gå in hos Linda med Växthusliv och titta efter.







9 kommentarer:

  1. Harlekinkackerlacka låter verkligen exotiskt. Jag minns många av de ovanliga växter du har visat på bloggen. Hos mig hade de alldeles säkert känt sig som främlingar, för här finns inte på långa vägar den variationen.

    SvaraRadera
  2. Kackerlackor är det minsta man vill ha - nu hade du tur att den var död.

    Just nu har jag inte haft tid med bloggandet och kommentarer. Jag tittade tillbaka på dina härliga inlägg med vårbilder - ni har hunnit längre än här i Ösmo.

    SvaraRadera
  3. Asiatisk kackelacka, det var verkligen en främling i trädgården det. Hoppas den håller sig borta....

    SvaraRadera
  4. Så underligt att den hamnade i din trädgård! Tur att den inte hann fortplanta sig iaf:-)

    SvaraRadera
  5. Nej fy för sådana konstiga baggar, det räcker med våra egna här. Kul med blomman som kom till dig och bra att du ville ha den kvar, söt är den med
    Ha en fin torsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Spännande! Man blir ju såå nyfiken på hur den kackerlackan hamnade hos dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. En spännande främling... bra att den redan var död. Du brukar ha mycket spännande växter från både när och fjärran och den där axlobelian är verkligen fin... härlig blå färg :)

    SvaraRadera
  8. Hu så hemskt! Den där första "främlingen" vill man ju garanterat inte ha, varken i trädgården eller hemma!!
    Fast den sista var ju väldans vacker, så den skulle ju inte vara i vägen. Om det inte är en sån som man aldrig blir av med förstås!

    SvaraRadera
  9. Skalbaggen ser verkligen ut som ett urtidsdjur. Imponerad av att du lyckats ta reda på vad det är! Det finns ju verkligen en hel del skalbaggar att leta bland.

    Önskar dig en fin helg
    /Anette

    SvaraRadera