tisdag 25 mars 2014

Slit och släp i rabatten



Det har varit gynnsamt väder för ogräsrensning och det har jag utnyttjat.
Ogräs är växter som växer där de inte är önskade. Blir kanske litet missvisande att kalla nävor och prästkragar för ogräs. Men de växte för bra där de var.

Nu är en rabatt klar, om man nu kan säga att man är helt klar med ogräsrensning. Men säck på säck med rötter och vissna perenner är borta. 
Det är inte tomt, fast det kan se så ut. Det finns en hel del rötter kvar. Men det har helt klart blivit plats för andra blommor. Nu ska det inte bli sådana som sprider sig hej vilt. Och som blir så höga att de lägger sig ner över allt annat.
Perenner med en tydlig bladrosett och måttliga rötter ska det bli. Till exempel digitalis, blågull, purpurklätt och ... ja det återstår att se.





När man rensar ogräs, kan man fundera mycket. När vi var i Skottland, såg vi smycken som var gjorda av ljungrötter. Rötterna var sammanpressade, slipade och lackade. Såg ut som smycke"stenar".


Tänk att man kan komma på en sådan grej.
 Då funderade jag....
Om man sammanpressar rötter av prästkrage, näva, praktlysing, iris, kvickrot och nattljus. Hur kan det bli? Man har kanske en stor outnyttjad resurs i alla säckarna.

Kvickrot torkade man förr och malde mjöl. Då måste man ha varit mycket hungrig.



Så här fint ser det ut sommartid - eller har gjort. Där kan man sitta en varm sommarkväll med något att dricka.
Tänk vad man kan längta...



12 kommentarer:

  1. Verkligen hur fint som helst med fikaplatsen intill muren..
    Vilket hav av blommor du har där om sommaren!

    Angående Koi-fiskarna så skaffade vi dem förra sommaren. Tänkte köpa ett stort akvarium och ställa i garaget men det blev 2 st av den största plastbacksmodellen med lock från ikea. Och 2 stycken små syrepumpar. Lite gömställen i form av krukor nån växt och 2 koi-fiskar i vardera och det har gått jättebra. Garaget håller ca 15 grader så fiskarna går lite på "halvfart" och fått mat 1 gång i veckan.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Så vackert det var i den rabatten.Kan tänka mig att där är mysigt att sitta och fika med så mycket vackert runt om.
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. Ja tänk vad många världsproblem vi löst sittande på denna underbara plats....Må gott käre kompis.
    Vink vink över talltopparna.

    SvaraRadera
  4. Jättefin rabatt!! Så snyggt med muren och sittplatsen.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Kvickrot kan man koka sirap på. Jag har inte gjort det själv, men man kan om man vill! :)

    SvaraRadera
  6. Vilken ljuvlig liten myshörna ni har där! Så fint med muren bakom/ Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Oj! Vilken fin plats och bordet är helt fantastiskt.
    Det skulle jag inte ha något emot ;-) Men däremot vill jag "varna" dig
    för Blågull. Vacker och söt men ack vilken spridare den är. Så om du inte vill ha växter som tar all plats så tänk dig för. Jag ångrar att jag bjöd in den i min täppa och det pga att den är så aggressiv med sina frön.

    Vårkram / Therése

    SvaraRadera
  8. Ja, den är verkligen fin din hörna där vid muren... ser så mysigt ut :) Vilket vackert hjärta av ljungrötter... fina färger. Tittade på filmen... vilket jobb och så mycket vackra smycken det blev!
    Angående blågull, så håller jag nog med ovanstående... den sprider sig gärna åt alla håll...

    SvaraRadera
  9. Så fin mur ni har där. Perfekt när solen värmt upp den på dagen, där kan man kanske sitta länge på kvällen. Jag har tänkt på det här hemma med ett västerhörn på huset som blivit en uteplats alldeles nyligen :-) Så roligt med din citronverbena! Min har inte klarat sig, men den såg kass ut redan i höstas...

    SvaraRadera
  10. Jag förstår att du längtar efter att få sitta i ditt fina hörn där vid muren. Vem skulle inte vilja det? Snart nog blir det av, även om det ser dåligt ut nu. Vi har ösregn och svinkallt. Kram

    SvaraRadera
  11. Så vackert att se - i synnerhet en sådan här dag när de faller isregn från himlen. Har en känsla av att det är du som har finast väder av oss just nu. Hm ... slängde ett öga på bofinkarna vid fågelbordet och ser att det faktiskt till och med snöar nu. Jag tänker inte sticka nästan utanför dörren på heeeeeeela dagen ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  12. PS! Jag vet inte riktigt hur det går till, men sileshåret fångar flugorna med sin klibbighet och tillgodogör sig sedan näringen på något vis.

    SvaraRadera