onsdag 5 mars 2014

Surt - fotoinlägg



Surt sa räven... 
sura rönnbär är väl det åtminstone jag tänker först.


Slånbären är väl ännu surare. Om man inte gjort likör på dem förstås.

Klarbärssylt älskar jag. Kanske för att det inte finns att köpa. I somras tog fåglarna vartenda bär. Det var surt!

Havtorn är inte heller söta även om smaken är god.
Persikor är söta. Men när bladen ser ut så här, känns det surt.

Bland det suraste.

När det går så här med äppelskörden, känns det rätt surt. Och då brukar alla äpplen vara drabbade.

Surt kan man se på flera sätt, men en litet negativ klang har det.
Surt, som en av smakerna på tungan.

Surt humör, om man misslyckats och känner sig bitter och besviken.

Surt, som genomblött när det inte ska vara så blött. Regnvåta kläder, mark som är för blöt.

Mat som blivit för gammal och kan ha sur doft och smak.

Det sura temat är det Linda med Växthusliv som funderat ut. Titta gärna här hur andra tolkat det. 










8 kommentarer:

  1. Sur, surare, surast... mycket som kan associeras med ordet surt! Slånbärslikör - det var länge sedan - kanske något att komma ihåg till senhösten. Havtornen... är det egen odling? Har funderat lite på att skaffa ett par buskar... nu ska jag nog fundera mera - ser goda ut!
    Trist med persikorna... och tänk att fåglarna snodde klarbären... det var inte snällt!
    Såg små röda bladknoppar på mina rabarber... snart dags för den första pajen... härligt!
    Härligt inlägg!

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen hittat mycket surt. Mina rabarber är också på gång...det ska bli gott med paj. Klarbärssylt har jag nog aldrig smakat. De andra bären känner jag igen från mina promenader i omgivningen.

    SvaraRadera
  3. Fin variation med många sura saker hos dig!
    //Scaniatjejen
    http://www.scaniatjejen.se

    SvaraRadera
  4. Vilket fantastiskt bra inlägg! Själv har jag både tidsbrist och idétorka idag så jag har inte fått ihop något inlägg. Det känns surt men så blir det ibland. Känner igen det där med äpplena. Drabbas ett så drabbas så gott som alla. Det är verkligen surt. Klarbäret är verkligen vackert. Och det tycker tydligen fåglarna också.

    SvaraRadera
  5. Välkommen som följare till min blogg! Jättekul, jag såg just att du lagt till dig där, det var roligt! Det var inte det minsta surt!!! Och nu har jag lagt till mig på din lista, jag trodde att jag var där, men jag har nog din blogg i min "egen" lista då! Men nu är jag med här.

    Kul tema och du har satt rolig text till också!

    Och ja, jag vet att vinterjasminen varit med förut och då men den stora busken, så som jag önskar att min skall bli. Den är väl inte riktigt härdig här så man får ta och sköta om den lite extra. Jag är väldigt glad för att den har fått en bra start genom den (hittills) milda vintern.

    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Jaa du, här var det verkligen surt! Alltså inte hos mig ;)

    Häftigt att du verkligen fotat de angripna äpplena. Den id'en hade jag aldrig ens fått för mig!
    Men absolut användbart

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Oj! Vad mycket bra du kom på av Surt. Havtornsbilden gjorde mig förälskad :-)

    Vårkram / Therése

    SvaraRadera