lördag 29 mars 2014

Min favoritfärg



Denna lördagen, den sista bland färgteman, får var och en välja sin egen färg.
Min går åt det blå hållet.

Då jag var i tonåren var jag i en turkos perioden. Ungefär som Picasso. Allt jag hade var turkost.
Sedan tyckte jag väl att det blev litet mycket och gick över till andra färger.

Men blått, lila och turkos är fortfarande "mina" färger.


Mina favoritblommor är förstås också i den färgskalan.


Blåklockor. För färgen och formen. Skakar man på en klocka, kan man höra ett litet frasigt ljud.

Jag har kvar en bok sedan jag var liten om hur blomgubbarna ser till att det blir blommor.  Blomgubbarna målade klockorna och med hjälp av skalbaggar kördes de ut på ängen och blomgubbarna reste stänglarna (som midsommarstänger ungefär). När de var klara kunde de ringa in sommaren i klockorna.

Aklejor är nästa favorit. Färgen och formen. Riktiga sagoblommor även de.

Och så violerna (och penseerna). Blyga och ändå så tåliga. Och luktviolen som doftar SÅ gott.




Detta var mina favoritfärger - blått och lila. Och även mina favoritblommor - blåklocka, akleja och viol. Andras favoritfärger kan du se hos Charlotta, som nu kan koppla av färgtemat.



15 kommentarer:

  1. Underbara blåa färger....alltid rätt....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Blått är flott! Turkos är däremot inte min färg, däremot lila!

    SvaraRadera
  3. oj så mycket fint du visar,, boken va härlig..Kul då man har nått från då man va liten..Blått o turkos är också min favoritfärg ..bland en massa andra. ha en bra lördag!

    SvaraRadera
  4. Så mycket du vet om blommor. I år ska jag ut och rista på blåklockor och höra ifall jag uppfattar nåt ljud. Din trädgård måste vara underbar med allt som du har visat här på bloggen. Idag blir det trädgårdsarbete igen. Hoppas du med får en solig helg.

    SvaraRadera
  5. Har alltid älskat blåklockor. Akleja också - har lite olika färger både hemma och på landet. Tror nog att jag ska skaffa lite fler ...

    SvaraRadera
  6. Ljuvliga bilder och fina färger. Att blålila är en favorit hade man nog kunnat gissa med tanke på färgvalet i header och bakgund i bloggen : )

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Vackert är det! Både färger och blommor. En turkos period, spännande. Själv hade jag en aprikos period. Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  8. Så fina bilder! Riktigt härliga! Men jag håller med Anette - att blålila var din favorit var ganska lätt att gissa... :-)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  9. Jag har också lärt mig uppskatta blåa nyanser mer och mer och i vår satsar jag på blått på vår uteplats. Det hade aldrig kunnat hända för några år sedan. Blått är lite kyligt men sofistikerat och dina klockor är helt underbara.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  10. Härliga favoritfärger! Formerna är ju så klart också viktiga och det gav mig en idé.(inte för att vi ska tänka på nästa vinter nu, men...)
    Ha en underbar vår och sommar!!!

    SvaraRadera
  11. Om du går in här så har jag bild på mitt barnbarnsbarns tröja som jag stickat.
    www.vorgarden.blogspot.se
    Kramar.

    SvaraRadera
  12. Mitt tema för dagen är oxå blått.... Du borde läsa ;)

    http://sandacottage.blogspot.se/2014/03/blasippe-lycka-och-vinnare.html

    Kramar i massor!

    SvaraRadera
  13. Vi har samma favoritfärg... blått, blått, blått... och så lite lila :)
    Härliga bilder!
    Och du... Grattis! Såg att du vann en bok hos Veronica... kul!

    SvaraRadera
  14. Jag intervjuade en gång en kvinna som uteslutande klär sig i lila. Och när jag gick på mellanstadiet älskade jag turkos :D

    Här är det jättekallt på nätterna så som du skrev - vi får nog vänta lite ;) Men din stickling mår bra och växer finfint :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  15. Beautiful collection of photo and so amazing flowers !
    Greetings

    SvaraRadera