fredag 10 februari 2012

Gamla mönster.

Det är inte konstigt att jag ibland inte hittar det jag söker. Jag har bland annat en uppsjö av gamla mönster.

De här mönstren har jag fått av min mamma. Dom sydde hon kläder från med sin gröna Huskvarnamaskin. Jag minns många klänningar (det var nog mest klänningar). Man blir nästan litet nostalgisk.
Symaskinen går fortfarande bra, men mönstren kommer nog aldrig till användning. En dag åker de nog i pappersinsamlingen.


När jag började sy, blev det mest "piratbyxor" och byxor med utställda ben, samt några klänningar utan kragar och ärmar, för det kunde jag inte sy. Och allt i turkost!



Annars stickade jag nog mest i början.  Det fanns fina tjockare garner som hette t ex Mistral och Harpun. Det blev tröjor, gärna med irländsk mönsterstickning. Det blev många sådana. Men även flera klänningar!


Det fanns också JET-stickor. Då tog man många olika slags garn och stickade och det gick jättefort.

Jag hittade det byxmönster jag letade efter till sist. Det blev ett par svarta byxor, som inte är något att visa på bild.

Bättre då att visa ännu en söt hundbild som jag hittat, det blir nog den sista(?).


2 kommentarer:

  1. Detta är din kompis, som sitter med cykelhjälm och kuddar runt mig....hi,hi.
    Nej, sluta inte visa hundbilder, de är såååå söta.
    Kram på dig käre gamle vän. Syns snart!

    SvaraRadera
  2. Två av de gamla symönsterna du visar har jag också kvar. jag fick mors all gamla mönster både till att sy och sticka, och jag har faktiskt använt en del av dem för inte så länge sen. Visst minns jag Mistral och Harpun och Jetstickorna. Mycket av det gamla kommer ju igen. Den lille gynnaren på slutet ser ut precis som min lille Milou. Kram

    SvaraRadera