onsdag 11 juli 2012

Att lura en hamster. Eller bli lurad av en hamster.

Vi har haft en guldhamster inackorderad hos oss i en dryg vecka.
Då jag skulle göra iordning buren för någon dag sedan, hände följande.
Jag ställde överdelen på buren på golvet, med lilla hamsterhuset i, som jag blivit instruerad och som jag gjort förut.

Medan jag städade ur burgolvet, såg jag plötsligt i ögonvrån något ljusbrunt slinka in under tvättmaskinen.

Trots att alla luckor var stängda var hamsterhuset tomt. Jag förstod direkt att det skulle bli svårt.

Kallade på mannen och gemensamt lockade och pockade vi på hamstern. Den kunde ses springa under och bakom tvättmaskin och torkskåp.
Vi lockade med nybakt muffins. Det föll den i smaken, men den släppte inte på sin uppmärksamhet. 
Och i smidighet och snabbhet vann han. Vi var ju också mycket rädda för att skada honom. Kunde vi vara listigare än en hamster?


Vi kunde se honom leka med några plastbitar och dammråttor (avlägsna släktingar??) under torkskåpet. Och nu och då fick vi se hans nos titta fram både här och där.


Men god kaka, gjorde att han till sist lät oss vinna matchen. Han blev infångad. Men en dryg timme tog det.





Han fick komma tillbaka till sin nystädade bur och såg ut att tänka "borta bra men hemma bäst". Och han trivs nog med att bo all inclusive. Han får städat toaletten, friskt vatten bärs in dagligen, matskålen fylls på och friskt grönt från trädgården får han också.
Inte kan man ha det bättre. Han kände nog också att dammråttor är inget bra sällskap då man själv är GULDHAMSTER.


Han fick en fräsch ros i sin burhörna och han såg riktigt nöjd ut då han sprang i sitt hjul. Smålog han inte? Jo, jag tror det.



 Och nu har vi rent och fint under tvättmaskinen och torkskåpet. Inget ont som inte har något gott med sig.


2 kommentarer:

  1. Vilken bra idé. Man skulle kanske släppa ut en hamster när det behövs städas i huset.

    SvaraRadera
  2. Jo, han ser faktiskt väldigt nöjd ut den lille busen.
    Och vet du Lavendia... visst känns det som om vi är vänner "på riktigt"... blev så glad när du skrev så :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera